Global kampanj för anständiga jobb

FACKLIGT2007-11-07

Fem internationella organisationer inleder en global kampanj – Decent work, decent life – mot oanständiga arbets- och levnadsvillkor.

Bakom kampanjen står Europafacket, den internationella fackliga samorganisationen IFS, Solidar, the Global Progressive Forum och Social Alert International. Enligt organisationerna tjänar hälften av jordens alla arbetstagare mindre än två dollar per dag. Det finns 200 miljoner barn under 15 år som arbetar i stället för att gå i skolan, och 12,3 miljoner män och kvinnor i slaveri. 2,2 miljoner skadas eller dör i arbetsrelaterade olyckor varje år.

Kampanjens syfte är att sprida budskapet att anständiga arbetsvillkor är den enda vägen till ett anständigt liv. Den förste som undertecknade kampanjens upprop var Juan Somavía, generalsekreterare för FNs arbetsorganisation ILO.

– Det här är inledningen till en rörelse. Precis som andra rörelser i historien är det inte förrän människor engagerar sig som beslutsfattare känner sig manade att agera, sa han i samband med att kampanjen lanserades.

Kampanjen innehåller sju grundläggande krav, bland annat rättvisare handel, respekt för rätten att organisera sig fackligt, social trygghet och ökat bistånd.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA