Flygledare fruktar sämre avtalsvillkor
Nu ska flygledningen på de stora, statliga flygplatserna konkurrensutsättas. ST-avdelningen oroar sig för att villkoren för de anställda dumpas i kampen om de attraktiva kontrakten.
Många stora flygplatser kommer snart att upphandla sin flygledning. Swedavia, som driver de statliga flygplatserna, ska upphandla verksamheten på alla sina flygplatser – förutom de två som försvaret ansvarar för. Bland annat ska flygledningen på Arlanda, Bromma, Landvetter och Sturup ut på marknaden. Dessutom står flygledningen på ytterligare minst sju flygplatser, som i dag är i kommunal eller privat regi, inför upphandling. I dag är det Luftfartsverket som sköter flygledningen på alla dessa orter.
– Det blir stora förändringar. Vi har haft invändningar, men riksdagen har ändå beslutat att gå den här vägen, säger Peter Lennartsson, ordförande för ST inom flygledningen.
I maj 2010 fattade riksdagen beslut om en ny luftfartslag som gjorde det möjligt att konkurrensutsätta flygledartjänster. Peter Lennartsson är orolig över att förändringen ska leda till sämre villkor för de anställda.
»Hoppas de är rumsrena«
– Vi får hoppas att de nya aktörerna är rumsrena. De får inte vinna kampen genom dumpade villkor.
Förutom Luftfartsverket och det svenska bolaget ACR kan utländska bolag vara intresserade av kontrakten. Peter Lennartsson skulle önska att svenska Luftfartsverket på samma sätt fick lägga anbud på verksamheter i andra länder.
– För att möta konkurrensen. Som det nu är känner vi oss lite bakbundna. Vi har bara verksamhet i Sverige och får stå och titta på när vår kaka blir allt mindre.
Den exakta tidsplanen för de kommande upphandlingarna är fortfarande oklar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Varför inte konkurrensutsätta regeringen, så att säga?