Hopp om smidiga flygförhandlingar
Luftfartsverket ska överlåta flygledningen vid Trollhättan-Vänersborgs Flygplats till bolaget ACR. Både ST och bolaget tror på smidiga förhandlingar. ACR vill inte att störningarna på Västerås flygplats upprepas.
Företaget Aviation Capacity Resources, ACR, vann upphandlingen av flygledningen på Trollhättan-Vänersborgs Flygplats. Det blev klart i mitten av oktober. Bolaget tar över verksamheten från Luftfartsverket vid årsskiftet.
ACR är anslutet till Flygarbetsgivarna som tecknar kollektivavtal med Unionen. Fem ST-medlemmar är berörda av inrangeringsförhandlingarna som inleds 11 november.
När ACR förhandlade om övergång för ST-medlemmar vid Västerås flygplats hade parterna stora svårigheter att enas om villkoren. Reguljär trafik kunde gå som planerat, men bristen på flygledare drabbade privattrafiken.
Sådana störningar hoppas ACRs förhandlingschef Lars Rörick slippa upprepa i Trollhättan.
– Vi har ett bättre paket att erbjuda nu. I Västerås startade vi från scratch, kan man säga. Den här gången har vi ett kollektivavtal som visserligen gäller dem som inrangerades förra gången, men som ändå är en bra början. Det kommer att underlätta, tror jag i alla fall, säger han.
ACR har ambitionen att förhandlingarna ska vara klara i november, enligt Lars Rörick.
– Då kan flygledarna ta ställning till anställningskontraktet i början av december, en månad innan vi drar igång driften, säger han.
Även STs förhandlingsombudsman Ellen Simonsson tror att förutsättningarna är bättre nu än i Västerås.
– Under hösten har lokala parter på ACR lagt ned ett stort arbete på att bygga upp en relation och förtroende. Nu hoppas vi på en mycket stabilare resa med inrangering och verksamhetsövergång, säger hon.
Kommunerna Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla och Lysekil samäger flygplatsen sedan 1983 genom bolaget Fyrstads flygplats.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
ACR upphandlade ju tre ställen, även Örebro och Växjö. Samtliga tre ställen började från scratch - det är fakta. Avtalet som förhandlades fram gällde för samtliga tre ställen - det är fakta.
Därefter fick flygledarna individuellt på respektive ställe ta hänsyn till vilken framtid man kunde/ville och hade möjlighet att satsa på (dagen innan avtalet skulle gälla)- det är fakta.
Att ACR erbjuder Trollhättans flygledare en hel månad att ta ställning till sin framtid låter väldigt bra! Frågan är om de kan lämna sina individuella besked så sent som dagen innan avtalet ska börja gälla (om det är tänkt att de ska få en månad på sig att ta ställning)? Är inte det kanske i senaste laget för att flygplatschefen ska kunna garantera alla sina kunder att verksamheten kan fortlöpa?