Fjärrstyrning tar över flygledartorn
Flygledartornet i Örnsköldsvik kommer att bli obemannat och fjärrstyras från Sundsvall. Det blir det första fjärrstyrda tornet i världen, enligt Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har beslutat att ge Luftfartsverket, LFV, tillstånd att fjärrstyra flygledartornet i Örnsköldsvik från Sundsvall. Tillståndet är det första i sitt slag och ger på sikt möjligheter att öka tillgängligheten till en flygplats samtidigt som flygsäkerheten behålls, enligt Transportstyrelsens pressmeddelande:
”I vårt uppdrag som myndighet ligger att främja en internationellt konkurrenskraftig svensk luftfart, att möjliggöra teknikutveckling och tillgänglighet samtidigt som vi behåller en hög flygsäkerhet. Det har varit utgångspunkten för vårt arbete med tillståndet för Örnsköldsvik”, kommenterar sjö- och luftfartsdirektör Ingrid Cherfils.
Tillståndet, som är det första i sitt slag i världen gäller enbart fjärrstyrning av flygledartornet i Örnsköldsvik. Det krävs enskilda godkännanden för varje flygledartorn som ska fjärrstyras.
Fakta fjärrstyrda torn
Fjärrstyrda torn innebär att ett flygledartorn manövreras från en annan plats, oavsett avstånd.
Systemet använder kameror, ljud och andra sensorer för att ge en kontinuerlig, heltäckande bild av en flygplats. Denna information och data matas till en central där flygledaren har kontroll över alla sensorer tillsammans med integrerade flygdata, flygplatsutrustning, elektroniska ”strippar” och andra hjälpmedel. Saab och LFV har tillsammans utvecklat tekniken bakom fjärrstyrda torn.
Källa: TransportstyrelsenDetta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.