Fjärrstyrning tar över flygledartorn

LUFTFARTSVERKET2014-11-04

Flygledartornet i Örnsköldsvik kommer att bli obemannat och fjärrstyras från Sundsvall. Det blir det första fjärrstyrda tornet i världen, enligt Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har beslutat att ge Luftfartsverket, LFV, tillstånd att fjärrstyra flygledartornet i Örnsköldsvik från Sundsvall. Tillståndet är det första i sitt slag och ger på sikt möjligheter att öka tillgängligheten till en flygplats samtidigt som flygsäkerheten behålls, enligt Transportstyrelsens pressmeddelande:

”I vårt uppdrag som myndighet ligger att främja en internationellt konkurrenskraftig svensk luftfart, att möjliggöra teknikutveckling och tillgänglighet samtidigt som vi behåller en hög flygsäkerhet. Det har varit utgångspunkten för vårt arbete med tillståndet för Örnsköldsvik”, kommenterar sjö- och luftfartsdirektör Ingrid Cherfils.

Tillståndet, som är det första i sitt slag i världen gäller enbart fjärrstyrning av flygledartornet i Örnsköldsvik. Det krävs enskilda godkännanden för varje flygledartorn som ska fjärrstyras.

Fakta fjärrstyrda torn

Fjärrstyrda torn innebär att ett flygledartorn manövreras från en annan plats, oavsett avstånd.

Systemet använder kameror, ljud och andra sensorer för att ge en kontinuerlig, heltäckande bild av en flygplats. Denna information och data matas till en central där flygledaren har kontroll över alla sensorer tillsammans med integrerade flygdata, flygplatsutrustning, elektroniska ”strippar” och andra hjälpmedel. Saab och LFV har tillsammans utvecklat tekniken bakom fjärrstyrda torn.

Källa: Transportstyrelsen

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA