Kamp mot klockan i Västerås
Det privata bolaget ACR, som har tagit över flygledningen vid Västerås flygplats, kämpar mot klockan för att hinna utbilda personal. I slutet av mars nästa år lämnar Luftfartsverket flygplatsen. De personer som nu utbildas är redan pensionärer.
För att klara av att driva Västerås flygplats krävs fem eller sex flygledare plus en chef, uppger Lars Rörick, som är operativt ansvarig på ACR.
– Men vi kan konstatera att det är väldigt individuellt hur lång tid det tar innan man är färdig med utbildningen och kan få sin behörighet.
Två personer utbildade
Klockan tickar. Om ett drygt halvår drar sig Luftfartsverket definitivt tillbaka – och då ska ACR stå på egna ben. Fortfarande är bara två personer färdigutbildade, och ytterligare två är under utbildning.
ACR tog över flygledningen i Västerås i mars i år utan att ha löst bemanningen. Flygledarna på Luftfartsverket ville inte följa med över till det privata bolaget och perioden som följde blev turbulent. Ett tag såg det ut som om flygplatsen skulle få stänga på grund av personalbristen. Nu har de anställda på Luftfartsverket ändå lovat att stanna på flygplatsen till mars nästa år för att hinna utbilda sina efterträdare. Men de som nu utbildas är pensionärer.
Tror på lösning
– Om vi hade hittat yngre personer med samma kompetens hade vi förstås anställt dem. Men de här personerna säger att de vill jobba i några år till, så jag tror att vi kommer att lösa situationen, säger Lars Rörick.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.