Facklig optimism när MTR tar över
På måndag tar det Hongkongbaserade företaget MTR över driften av Stockholms tunnelbana. Den lokala ST-klubben är hoppfull inför övergången från Veolia.
Väntan är över. Nio månader har gått sedan MTR vann upphandlingen av driften av huvudstadens tunnelbanenät – och på måndag är det dags. Förväntningarna är stora: den nya ledningen har lovat bättre städning, nya uniformer till personalen och drygt 200 nya servicevärdar på perrongerna. Tunnelbanan ska bli punktligare och resenärerna ska få bättre service.
Mikael Lindström, ordförande för ST vid spårtrafiken MTR, är hoppfull inför förändringen. Framför allt har den nya ledningen gett ST en tydligare position i förhållande till Seko.
– Jag känner mig väldigt hoppfull efter de diskussioner som vi har haft med arbetsgivaren. Det känns verkligen som om de lyssnar och tar in och respekterar våra åsikter, säger han.
Redan nu har ST blivit lovade flera förändringar: man ska få utse skyddsombud – vilket tidigare bara Seko fått göra – man har fått bättre fackliga lokaler och förbättrade villkor för ersättning av facklig arbetstid.
– Tidigare hade vi ett fast antal timmar. Nu får vi räkna tiden efter behov, vilket är en klar förbättring.
Enligt företagsledningen kommer det inte att ske några större förändringar i arbetsrutiner under de första hundra dagarna. Men fortfarande återstår flera frågetecken: organisationsplanen är inte helt fastställd och ungefär 70 personer ska nyanställas.
– Så småningom ska vi ju få ett nytt kollektivavtal. Det är klart att jag kan känna viss oro inför att arbetsgivaren kanske lovar guld och gröna skogar nu inför övergången, men att verkligheten blir en annan då, säger Mikael Lindström.
Ändå känner han sig full av tillförsikt.
– Fackligt växer vi i ST stadigt för varje dag. Nu spelar vi plötsligt på samma bollplan som Seko och samtalen med arbetsgivaren verkar väldigt lovande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
Jag önskar all lycka till resten av spårtrafiken vid MTR