Facket vill inte se kommunalt Midlanda
Midlanda är en av de flygplatser som staten inte längre ska ta ansvar för. »Kommunen ska inte ta över flygplatsen. Då är det bättre att lägga ned«, anser Lennart Dahlin,
ST-ordförande på Midlanda.
Nu har regeringen bestämt vilka flygplatser som ska ingå i det så kallade nationella basutbudet. Det innebär att flygplatserna i Karlstad, Skellefteå, Ängelholm, Örnsköldsvik, Jönköping och Midlanda i Sundsvall/Härnösand måste bedrivas i annan regi eller läggas ned.
Ewa Lindstrand, kommunstyrelseordförande i Timrå berättar om framtidsscenarier för Midlanda som en förlängd landningsbana som möjliggör direktflyg ut i Europa. Finansieringen, 350 miljoner kronor, skulle kommunen förhandla med LFV om.
Men Lennart Dahlin, ST-ordförande vid Midlanda och ledamot i avdelningsstyrelsen, tror inte på att flygplatsen kan bli självbärande.
– Kommunen kan inte ta över kostnaden för att driva en flygplats. Särskilt inte i dag när kommunerna måste skära ned på barnomsorgen, äldrevården och skolan. Då är det faktiskt bättre att lägga ned, säger han.
Regionrådet i Värmland, Tomas Riste, säger att alternativet att lägga ned flygplatsen i Karlstad inte existerar.
Samma sak säger kommunalrådet Bert Öhlund i Skellefteå.
I Jönköping är kommunen redan överens med LFV om att ta över flygplatsen från 1 december och i Örnsköldsvik vill man helst inte ta över flygplatsen, men ser inte något alternativ.
Den ekonomiska situationen i kommunen är redan ansträngd med minskade skatteintäkter, påpekar Glenn Nordlund, vice ordförande i kommunstyrelsen i Örnsköldsvik.
Ängelholms flygplats är den enda av de sex flygplatser som staten tar sin hand ifrån som ger ett visst överskott.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.