Karlstad Airport får lokala ägare

LFV2010-04-01

Karlstads flygplats går 1 december över till kommunen, landstinget och Region Värmland. Luftfartsverket, LFV, betalar 58 miljoner kronor för driften 2011.

Idag, 1 april, förs de tio lokala flygplatser som ska ingå i det statliga basutbudet till det nybildade statliga bolaget Swedavia. Ytterligare fyra flygplatser som LFV drivit, däribland Karlstad, övertas också av Swedavia, men de ska avvecklas eller säljas.

På onsdagen offentliggjordes en principöverenskommelse för flygplatsen i Karlstad. Uppgörelsen innebär att Karlstads kommun, Landstinget i Värmland och Region Värmland tar över flygplatsen från 1 december i år.

”Vi övertar nu Sveriges senast byggda flygplats – byggd med de strängaste miljökraven och väl underhållen. De 120 miljoner kronor som regionen bidrog med återkommer nu i form av en flygplats som är helt avskriven. Om vi skulle bygga den i dag skulle det kosta cirka en halv miljard”, skriver kommunstyrelsens ordförande Lena Melesjö Windahl, S, i ett pressmeddelande.

LFV betalar en ersättning om sammanlagt 58 miljoner kronor. Pengarna innefattar driften år 2011 och flera investeringar de närmaste åren, samt en förlikningsersättning till kommunen och landstinget för att LFV säger upp det gemensamma avtal om att äga och driva flygplatsen som skrevs när den byggdes.

Uppdelningen av LFV innebär att det nya bolaget Swedavia övertar ansvaret för att driva flygplatser, medan LFV svarar för flygledning och flygsäkerhet. Swedavias omsättning beräknas till fem miljarder kronor årligen. Den största flygplatsen är Stockholm Arlanda.

”Delningen innebär att respektive ledningar och styrelser kan fokusera på sina kärnverksamheter. Något som behövs när flygbranschen står inför stora utmaningar. För flygplatserna skapar bolagiseringen bättre affärsmöjligheter, ger förutsättningar för en snabbare beslutsprocess och underlättar samarbeten med andra parter” skriver Swedavias styrelseordförande Ingemar Skogö i ett pressmeddelande.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Floyd (ej verifierad) tis, 09/28/2010 - 12:54
Äntligen!
Nu kan vi skapa en flygplats som kan konkurrera på allvar.
Nya destinationer inom reguljärflyget samt många fler charterdestinationer kommer att ge Karlstad Flygplats en viktig roll i mellansverige samt för boende i Norges sydöstra fylken, inkl Oslo-området.
Flygplatsens utomordentliga förutsättningar när det gäller tågförbindelser (en av två i hela landet med järnväg på nära håll) kommer att hjälpa till att öka tillgängligheten.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA