EU-kampanj för hållbar arbetsmiljö
EU satsar på hållbar arbetsmiljö för att fler ska orka arbeta längre. Också Europafacket står bakom den nya EU-kampanj som dragits igång. Arbetsmiljöverket är ansvarigt i Sverige.
Kampanjen ”En sund och säker arbetsmiljö genom hela arbetslivet” bygger på utgångspunkten att säkra och hälsosamma arbetsvillkor är bra för såväl arbetstagare och företag som samhället i stort. Syftet är att belysa hur viktigt det är att få Europas befolkning att stanna kvar längre i arbetslivet.
Europa har en åldrande arbetskraft och arbetslivet sträcker sig högre upp i åldrarna. Fack och arbetsgivare har därför ett uppenbart gemensamt intresse i att hjälpa människor att hålla sig friska och stanna på jobbet hela arbetslivet. Europafacket kommer aktivt att stötta den här kampanjen för att förbättra riskvärderingar och lyfta fram goda exempel, skriver Europafackets biträdande generalsekreterare Peter Scherrer i ett pressmeddelande.
Arbetsmiljöverket lyfter fram tre viktiga delar av EU-kampanjen för svensk del:
- Samarbete med arbetsmarknadens parter, bland annat i form av seminarier på flera orter i landet.
- Information till arbetsgivare om kampanjen och vad de kan göra för att deras anställda ska orka genom hela arbetslivet.
- En tillsynsinsats för att bland annat informera arbetsgivare.
”Kampanjen ska uppmuntra arbetstagare, arbetstagarrepresentanter, arbetsgivare och chefer att arbeta tillsammans för att främja en sund och produktiv arbetsmiljö genom hela arbetslivet”, skriver myndighetens kampanjansvarige Mats Ryderheim i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.