DO vill effektivisera handläggning
Nu genomför Diskrimineringsombudsmannen, DO, ett antal åtgärder för att effektivisera handläggningen. Målet är att minska väntetiderna utan att sänka rättssäkerheten.
DO har fått utstå mycket kritik för att handläggningstiderna ökat. Bland annat har Justitieombudsmannen, JO, kritiserat myndigheten vid upprepade tillfällen.
DO har arbetat fram en strategi för att få bukt med ärendebalansen, skriver myndigheten i ett pressmeddelande. Ärenden som kan hanteras snabbt ska identifieras tidigare och avgöras för att frigöra tid att utreda ärenden som är strategiskt och juridiskt viktigare. Målet är att individ- och granskningsärenden ska handläggas effektivt, strategiskt och rättssäkert, skriver myndigheten.
Nu ska medarbetare som har beslutsdelegation oftare själva avsluta ärenden. Och DO överväger att inrätta en särskild ”sluss” av erfarna utredare som snabbt ska bedöma om nya anmälningar ska avslutas eller utredas vidare.
Antalet anmälningar till DO har ökat med 25 procent jämfört med de samlade anmälningarna till de gamla ombudsmännen innan sammanslagningen till en myndighet den 1 januari 2009. Det är enligt DO det viktigaste skälet till att högen med oavslutade ärenden har växt.
Just nu har DO mer än 1 200 oavslutade ärenden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.
vem känner sig kränkt av att få en julklapp? hur jag som svensk känner mig då all mina traditioner ska bort är det ingen på DO som bryr sig om.