Ny kritik mot DO
Justitieombudsmannen kritiserar på nytt Diskrimineringsombudsmannen, DO, för passivitet och senfärdighet. Det tog för lång tid att avgöra en anmälan om diskriminering, enligt JO.
I oktober förra året anmälde en kvinna att hon blivit könsdiskriminerad på grund av sitt kön vid arbetsförmedlingen i Kalmar. Enligt JOs utredning tog det alldeles för lång tid att utreda hennes anmälan, skriver Dagens Nyheter, DN. Under de första sju månaderna anser JO att DO förhöll sig ”helt passiv”. Och beslutet kom inte förrän efter tio månader.
DOs förklaring att det fanns mer brådskande ärenden att ta hänsyn till – ärenden med kortare preskriptionstid – accepteras inte av JO. DO får allvarlig kritik för den långsamma handläggningen och för att anmälaren inte fått någon information när hon hört av sig och efterlyst besked.
”Det är klart att det är bekymmersamt. Jag är medveten om att vi har långa handläggningstider. Problemet är mångfacetterat och handlar inte om att vi ligger på latsidan, tvärtom”, säger DO Katri Linna till DN.
Många anmälningar och en ny organisation är enligt Katri Linna anledningarna till att DO släpar efter i hanteringen av ärenden.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.