Anställda fruktar nya sjukreglerna

FÖRSÄKRINGSKASSAN2008-06-24

De nya sjukreglerna som införs 1 juli hotar att knäcka handläggarna på Försäkringskassan i Sundsvall. Att möta oron och tvingas till tuffa beslut kan bli droppen för många, befarar ST.

– Snart är gränsen nådd. Det har varit tufft nog redan under våren. Vi har jättehög ärendemängd allihop, men enligt budgeten är vi för många.

Det säger Annelie Pettersson, handläggare och arbetsplatsombud för ST på Försäkringskassans kontor i Sundsvall. Kassans omfattande omorganisation har pågått sedan i fjol, och i Sundsvall har man även lagt om handläggarnas arbetssätt. Nu ska varje handläggare sköta sina personliga sjukärenden från början till slut.

Fler arbetsuppgifter

– I den nya organisationen ska man göra allt, både tänka på snabba insatser och långsiktiga åtgärder, säger Annelie Pettersson. Det har också blivit mer administration. Man har plockat in fler arbetsuppgifter i vår roll, samtidigt som arbetsmängden snarare ökat än minskat.

Den 1 juli införs nya regler i sjukförsäkringen. Det sätter ytterligare press på handläggarna, som skickat ut tusentals brev till de berörda. Inga ärenden får bli liggande så att någon råkar illa ut i onödan. Redan har många hört av sig med oroliga frågor om vad de skärpta reglerna innebär för just deras fall. Regeländringarna som ska minska antalet sjukskrivningar hotar nu att orsaka nya – bland Försäkringskassans egen personal.

Bävan inför hösten

– Många mår redan väldigt dåligt, säger Annelie Pettersson. De har tappat sömnen och fått stressymptom. Alla bara jobbar för brinnande livet fram till semestern. Frågan är om alla kommer tillbaka efteråt. Hösten är en period alla bävar för. Det kommer att bli otroligt tuffa beslut att som handläggare säga »stopp, nu får du inget mer«.

Gudrun Åhslund, sektionsordförande för ST inom Försäkringskassan i Västernorrland, vittnar om liknande signaler från slutkörda anställda på flera håll i länet.

– När politikerna fattar beslut på hög nivå är det ändå handläggarna som möter de försäkrade och får ta emot deras frustration. Många kommer att ringa till handläggarna och vara förtvivlade. Det blir psykologiskt jobbigt när man befarar att människor hamnar i kläm. Att en del går in i väggen är inte alls osannolikt.

Annelie Pettersson.
Bild: Ralf Bergman
Annelie Pettersson.

FAKTA Nya sjukregler

  • Från och med 1 juli ska den sjukskrivnes arbetsförmåga prövas vid fasta tidpunkter.
  • Efter tre månader ska den som har arbetsförmåga återgå till jobbet eller pröva andra uppgifter på arbetsplatsen.
  • Efter sex månader ska den som har arbetsförmåga söka jobb på hela arbetsmarknaden.
  • Efter ett års sjukskrivning beviljas förlängd sjukpenning bara i undantagsfall, och ersättningen sänks till 75 procent.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av mimo (ej verifierad) tors, 01/14/2010 - 16:06
Oj , inte kan väl handläggarna få psykiska besvär som typ utmattning, den diagnosen är borta...bara att byta till lämpligt arbete, annat finns hos AF, lycka till!

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA