”Viktigt vårda de sociala relationerna”
De sociala relationerna på jobbet har stor betydelse för personalens hälsa, motivation och arbetslust. Ibland kan de till och med kompensera för låg lön eller fysiskt påfrestande arbete, menar forskare.
Det är väldigt viktigt att människor har bra sociala relationer på sin arbetsplats, menar Annika Härenstam, professor i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet. En bra gemenskap kan till exempel skydda medarbetarna mot alltför höga krav i arbetslivet.
– En grupp som fungerar bra utgör ett starkt skydd mot olika typer av påfrestningar. Man får bekräftelse, mår bättre och kan diskutera de problem som uppstår, säger hon.
Därför finns det starka skäl att satsa både tid och andra resurser på att vårda de sociala relationerna. Men enligt Annika Härenstam är det däremot inte självklart att just fester är rätt sätt att umgås.
– Det finns en hel upplevelseindustri som lever på den här typen av arrangemang. Men det är inte säkert att just det är bra satsningar.
Annika Härenstam nämner mängder av sociala aktiviteter som är anpassade för landets arbetsplatser: julbord, kickoffer, tävlingar, spabesök och äventyrsvandringar. Men den typen av »trivselbefrämjande« aktiviteter kan upplevas som belastningar för medarbetarna, menar hon.
– Alla kanske inte vill eller har möjlighet att dricka öl med kollegorna efter jobbet, men då riskerar man att bli sedd som lite tråkig.
Att dricka öl, klättra i berg, gå på tivoli eller spela bowling passar inte alla. Det finns en risk att en liten grupp bland personalen dominerar, medan aktiviteterna förstärker en känsla av utanförskap hos andra, menar Annika Härenstam. Det kan särskilt slå mot dem som på något sätt sticker ut: ensamstående som behöver gå hem till barn, eller de som av olika anledningar inte vill ha en nära vänskap med sina kollegor.
– Man behöver inte vara kompis med sina arbetskamrater. En fungerande arbetsrelation ska räcka.
I stället för fester och utflykter tycker Annika Härenstam att man ska fundera över alternativet att lägga pengarna och tiden på det som verkligen behöver förbättras på arbetet.
– Kanske ska man satsa på nya mötesplatser eller mötesformer där? Kartlägg hur relationerna verkligen fungerar. Vilka möts egentligen? Där brukar finnas mycket att jobba med. Eller är medarbetarna helt enkelt väldigt ansträngda? Satsa på en friskvårdstimme! Det är mindre problematiskt än festligheter utanför arbetstid, anser hon.