Bolag först ut i avtalsrörelsen
Avtalsrörelsen för de ST-medlemmar som arbetar inom tågtrafiken är redan igång. Under hösten hålls medlemsmöten, i januari spikas de fackliga kraven och den sista mars finns förhoppningsvis ett nytt branschavtal.
Avtalsperioden för tågtrafiken ligger alltså ett halvår före den som gäller på statliga myndigheter.
–Den stora frågan för oss tror jag kommer att handla om arbetstiderna, säger Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken. Vi vill strama upp arbetsvillkoren genom att skriva in mer regler om arbetstider.
Till bakgrunden hör att de nordiska facken på spårtrafikens område gemensamt har deklarerat att de ska motarbeta att företag konkurrerar med dåliga avtalsvillkor för att vinna upphandlingar.
–Vi ser redan i dag försämringar i vissa avtal, noterar Björn T Johansson. Och ju tunnare det centrala avtalet är, desto större är risken att de som inte har så stark facklig organisation får ett sämre lokalt avtal.
Förhandlingar med Almega
ST-medlemmar som arbetar inom statliga och privata bolag har arbetsgivarorganisationen Almega som central motpart. Almega har sju branschavdelningar. Posten, med drygt 4000 ST-medlemmar, ingår i Bransch Kommunikation, och järnvägsbolagens avtal skrivs inom Bransch Spårtrafik. ST har också medlemmar på det statliga bolaget Teracom, som ingår i Almega IT-företagen, men där är Sif det TCO-förbund som tecknar centralt avtal.
På den fackliga sidan finns ingen gemensam förhandlingsorganisation för lönefrågor motsvarande den som TCO-förbunden har på myndighetsområdet: OFR, Offentliganställdas förhandlingsråd. Inom spårtrafiken förhandlar tre fackförbund – ST är det enda TCO-förbundet – och i Bransch Kommunikation sitter sju fackliga organisationer vid förhandlingsbordet.
Båda branschavtalen innehåller, till skillnad från avtalet för statliga myndigheter, regler om minimilöner. Där finns också en garanterad lönehöjning för varje individ och en så kallad stupstock: ett löneutrymme som ska fördelas om parterna inte kommer överens om annat.
Posten fick lönetrappa
På Posten, där det nuvarande branschavtalet löper ut den 31 september 2007, sluter fack och arbetsgivare ett »centralt« avtal grundat på branschavtalet. Senast infördes en lönetrappa, som ger löneökningar utifrån anställningstid.
Det var Seko som drev igenom lönetrappan. ST var tveksamt, eftersom trappan strider mot principen om individuell och påverkbar lön.
–Vi håller just nu på att analysera konsekvenserna av lönetrappan, säger Kjell Öström i STs avdelningsstyrelse. Vi vill bland annat se om lönestrukturen blivit alltför komprimerad.
Vilka andra frågor som kommer att stå i fokus i den kommande avtalsrörelsen inom Posten ska diskussioner bland medlemmar och förtroendevalda avgöra.
»Enorm omställningsprocess«
–Men trygghetsfrågorna är alltid viktiga för oss, med tanke på den enorma omställningsprocess som Posten är inne i och kommer att vara i framgent, konstaterar Kjell Öström. Och företaget går bra nu, så man bör ha möjlighet att avsätta medel för kommande omställningar.
Med hänsyn till att Posten nästa år omstruktureras och blir en koncern med fyra dotterbolag måste avtalen om löner och villkor sannolikt regleras på fler nivåer än tidigare, säger Kjell Öström.
–En hypotes är att vi får ett centralt avtal på varje bolag.
Inga lönesättande samtal
Varken på Posten eller inom spårtrafiken förekommer enskilda löneöverenskommelser mellan chef och medarbetare, det som på myndighetsområdet kallas lönesättande samtal.
–Vi accepterar inte lönesättande samtal, och det har inte varit något stort tryck från arbetsgivaren, säger Kjell Öström. Särskilda samtal om lön förekommer på huvudkontoret, men ute i linjeorganisationen kan lönefrågan vara en del av utvecklingssamtalet, i den mån sådana förekommer.
ST inom spårtrafiken har inte tagit ställning till frågan om lönesättande samtal, eftersom frågan inte varit aktuell.
–Personligen tycker jag det vore bra med lönesamtal, men det måste sys ihop med ett kollektivavtal i slutändan, säger Björn T Johansson.
Sådana lönesättande samtal går dock inte att hålla inom tågtrafiken, då det saknas tydliga kriterier för lönesättning, anser Björn T Johansson.
–Med individuella löner måste vi få fram lönekriterier, i annat fall ska man ha tarifflöner.
»ST-bolag«
ST har medlemmar i ett trettiotal statliga och privata bolag. Flertalet arbetar Posten, Teracom, Lernia, SJ, Green Cargo, Tågia, Stockholmståg, Connex, DSB och Roslagståg.