20 företag får uppdrag för 875 miljoner

FÖRDJUPNING: UPPHANDLING2008-06-24

Förra året fick Arbetsförmedlingen i uppdrag av regeringen att lägga ut verksamhet på privata entreprenörer. Efter flera rättstvister och tre månader försenad är upphandlingen i stort sett klar.

På Arbetsförmedlingen är man van att upphandla utbildning och andra enskilda insatser. Men i den senaste upphandlingen har förmedlingen avtalat med privata företag om att ta över själva förmedlingsarbetet för en stor grupp arbetslösa. Det Arbetsförmedlingen behåller är kontrollfunktionen, myndighetsbeslut och handlingsplan för individer.

Bakgrunden är att regeringen i myndighetens senaste regleringsbrev angav att Arbetsförmedlingen skulle överlåta jobbcoachning och andra insatser för en tredjedel av alla långtidsarbetslösa vuxna och ungdomar till »kompletterande aktörer«. Det gäller omkring 10 000 personer i jobb- och utvecklingsgarantin och ungdomsgarantin. På några orter ska förmedlingen också anlita utomstående för stöd åt långtidssjuka.

Hoppas få inspiration

Motivet är enligt regleringsbrevet att ta till vara de kompletterande aktörernas kunskap och kompetens för dem som står långt ifrån arbetsmarknaden.

På Arbetsförmedlingen hoppas Jan-Olof Dahlgren, chef för verksamhetsområde Bransch och målgrupp, att projektet ska ge inspiration till den egna verksamheten.

– Det blir tydligt mer benchmarking i positiv mening. Så har det redan fungerat med bemanningsföretagen. De jobbar nog med metoder som liknar våra, hur lyckas de med det? Kan vi lära oss något?

Projektet genomförs med ett stort antal lokala upphandlingar. Ett viktigt urvalskriterium har varit att »leverantören« ska vara kreativ och kunna skapa och pröva nya vägar för att de arbetslösa ska få jobb.

Ersättning efter prestation

Avtalen är sammanlagt värda maximalt 875 miljoner kronor och varar som längst till december 2009. För första gången används en ersättningsmodell som baseras på prestation. För aktiviteter inom jobb- och utvecklingsgarantin betalar Arbetsförmedlingen exempelvis 30 procent av det överenskomna priset inledningsvis. När personen fått arbete utgår ytterligare 30 procent, och sedan de resterande 40 procenten när personen varit i arbete i tre månader.

Enligt Jan-Olof Dahlgren går det inte att bedöma i förväg om privat förmedling blir billigare än arbetsförmedling i egen regi.

– Men erfarenheter från andra länder pekar på en kraftig press nedåt i början, och det har lett till att en del haft svårt att få ekonomi i verksamheten. De stora pengarna ligger i att man lyckas skaka fram jobb. Om man så bara kortar tiden i arbetslöshet med några dagar blir skillnaden stor.

Fler än 100 anbud lämnades

Över hundra intressenter kände sig kallade att lämna anbud inom jobb- och utvecklingsgarantin. Upphandlingen av ungdomsgarantin gick sämre. Där saknas helt anbud för 7 av de 30 geografiska områden där tjänster ska upphandlas. På de orterna kan det i stället bli aktuellt att samarbeta med kommunerna.

Omkring tjugo privata aktörer kommer att arbeta med arbetslösa i jobb- och utvecklingsgarantin. Det har inte blivit så många små, lokala företag som upphandlarna tänkt sig, medger Jan-Olof Dahlgren. Ett enda företag, KFG, har fått 26 av 63 avtal, eller 43 procent. Flera anbudsgivare har överklagat, däribland det statliga bolaget Arbetslivsresurs.

– Hela branschen har blivit väldigt upprörd, hävdar Jonas Arvidsson, vd på Arbetslivsresurs. Grundidén att konkurrensutsätta Arbetsförmedlingen har fallit platt till marken.

Enligt Jonas Arvidsson kan KFG inte klara uppdraget utan att nyanställa ett stort antal arbetsförmedlare från statliga Arbetsförmedlingen, »de enda människor som bevisligen inte klarat av att hjälpa de arbetslösa«.

Överklaganden avslagna

I inlagor till länsrätten har Arbetslivsresurs också framkastat att Arbetsförmedlingen försöker lösa sina problem med övertalig personal genom att, via underhandskontakter, släppa folk till KFG. Arbetsförmedlingens svar var att påståendena fullständigt saknar verklighetsförankring: »Det framstår för Arbetsförmedlingen som oerhört förvånande och upprörande att ett statligt aktiebolag som Arbetslivsresurs nedlåter sig till fabulerande och närmast ärekränkande påståenden utan grund«. Arbetsförmedlingen har sedermera vunnit samtliga upphandlingstvister.

På Arbetsförmedlingen i Norrköping har dock kontorschefen Gösta Landgren fått personalbekymmer, sedan tre förmedlare gått över till privat förmedling.

– Det är ju inte så att man skriker högt, men det blir lite stökigt för oss eftersom vi har anställningsstopp och besparingskrav.

Norrköping är en av de orter som deltar i en snart avslutad, begränsad försöksverksamhet med privat arbetsförmedling. Försöket ska granskas av IFAU, Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering.

Då kunde de arbetslösa välja mellan Arbetsförmedlingen och privata aktörer, vilket bara några ungdomsgrupper och de långtidssjuka får göra i det kommande projektet. Det kanske är en lärdom från försöksomgången, då alltför få valde ett privat alternativ.

– Vi ville inte ha sagt om oss att vi motsatte oss försöket, så vi slet för att få dem att gå över. Men det blev ändå inte riktigt de 300 personer som det var tänkt, berättar Gösta Landgren.

Väntade inte på utvärdering

LO-ekonomen Lena Westerlund, som har skrivit en rapport om arbetsförmedling, är kritisk till att regeringen inte inväntade IFAUs utvärdering av försöksomgången innan man startade en stor upphandling. Det finns fortfarande inga svar på frågan om kompletterande aktörer är bättre på att matcha jobb med arbetssökande, eller om »styckkostnaden« blir högre eller lägre, framhåller hon.

– Den signal de skickar genom att inte vänta på utvärderingen är att effekterna inte är det centrala. Här handlar det snarare om att man vill främja framväxten av en privat marknad på ett område som utgör en stor utgift i statsbudgeten.

STs Lars-Erik Backström, vice ordförande för avdelningen inom Arbetsförmedlingen, är tveksam till om det kommer att vara möjligt att jämföra de privata och offentliga förmedlingarnas resultat.

– Våra interna system mäter inte hur effektiva vi är. Det enda vi har är tiden från anmälan tills att personen kommer i arbete, men inte kostnaden.

Han tror ändå att projektet kan vara positivt för vissa arbetssökande.

– Alla passar inte i den statliga fållan. De kompletterande aktörerna kan använda mer okonventionella metoder, medan vi måste hålla oss till ett regelverk.

Inlagt av Gunnar Fors (ej verifierad) fre, 06/27/2008 - 17:09
Om Jonas Arvidsson, VD för Arbetslivsresurs, är rätt citerad i artikeln har han nog en litet besvärlig tid framför sig. Hans eget företag har till stor del byggts upp av mycket duktiga medarbetare, som kommit från Arbetsförmedlingen. Arbetslivsresurs bildades ju av bl.a. Arbetslivstjänster, som var den intäktsfinansierade delen av Arbetsförmedlingen. Dessa medarbetare undrar nog hur Arvidsson kan påstå att de tillhör, »de enda människor som bevisligen inte klarat av att hjälpa de arbetslösa«. Detsamma gör vi som inom Arbetsförmedlingen varje dag möter och matchar både arbetslösa och arbetsgivare - och som åtminstone hittills i detta arbete gärna samverkat med Arbetslivsresurs.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA