Vill minska antalet servicekontor

FÖRSÄKRINGSKASSAN2012-04-18

Försäkringskassan vill minska antalet myndighetsgemensamma servicekontor senast från år 2017. De serviceplatser som drivs i Arbetsförmedlingens regi eller i kommunal regi bör avvecklas redan vid årsskiftet, enligt myndigheten.

I en rapport till regeringen beskriver Försäkringskassan hur man anser att myndigheten på bästa sätt ska kunna ge service åt medborgarna i framtiden. I rapporten lägger Försäkringskassan stor vikt vid utvecklingen av olika digitala tjänster, som till stor del ska kunna minska behovet av personliga möten.

Och personliga möten anser myndigheten i hög grad ska kunna ske genom videomöten via dator eller genom telefonkontakt. Därför kommer de nuvarande servicekontoren att kunna minskas i antal senast från år 2017 och framåt.

De samverkande myndigheterna Arbetsförmedlingen, Pensionsmyndigheten och Skatteverket har fått tillfälle att kommentera Försäkringskassans rapport.

Skatteverket anser att Försäkringskassans uppskattning att cirka 100 000 medborgare behöver personlig service är orealistisk, men delar uppfattningen att antalet servicekontor kan behöva ses över.

Arbetsförmedlingen påpekar att ingångna avtal måste hållas och att kostnader inte får övervältras på Arbetsförmedlingen.

Pensionsmyndigheten anser att det kan vara hämmande att lägga fast en tidsram för avveckling av servicekontoren, som enligt myndigheten är en viktig förutsättning för att den ska kunna fullgöra sitt uppdrag.

Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten är överens om att de 61 serviceplatser som drivs i Arbetsförmedlingens eller i kommunal regi bör avvecklas redan till kommande årsskifte.

”Det finns ett stort engagemang och intresse för fortsatt service i samverkan avseende servicekontoren, och på kort sikt är samverkande myndigheter eniga om hur servicekontoren kommer att utvecklas”, skriver generaldirektören Dan Eliasson i rapportens slutord.

Men han påpekar att dagens samverkan sker på frivillig basis mellan fristående och självständiga myndigheter och citerar Statskontorets yttrande över Försäkringskassans analys:

”Eftersom de lyder under olika departement och har olika uppdrag, ekonomiska förutsättningar och syn på mötet med medborgare och företag inser man snart att det kan vara problematiskt att samverka och utveckla en gemensam verksamhet.”

För drygt en vecka sedan kom Statskontoret med en rapport som lovordar servicekontoren och förordar att fler myndigheter ska samarbeta i gemensamma kontor.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA