Servicekontoren får inte lämnas
Regeringen stoppar Försäkringskassans planer på att lämna servicekontoren och begär en analys av hur medborgarnas servicebehov ska tillgodoses. Försäkringskassans ledning står fast vid att det behövs mer pengar.
Beskedet om att Försäkringskassan inte får lämna servicekontoren var väntat, sedan en enig riksdag uppmanat regeringen att se till att kontoren blir kvar.
– Riksdagen borde fundera över om man inte borde anslå mer pengar till Försäkringskassan i det här läget, säger Försäkringskassans överdirektör Stig Orustfjord.
Han välkomnar ändå hjälpen från riksdag och regering:
– Att gå ur servicekontoren är inte något vi önskat oss, men när vi ålades sparkrav på flera hundra miljoner kronor var det vår bedömning att det inte skulle räcka med osthyveln.
Kritik mot ledningen
På Försäkringskassans servicekontor i Stockholms city är de anställda glada över regeringens beslut, men oron för framtiden finns kvar, säger Ingela Brander Molin, handläggare och STs arbetsplatsombud.
– Vi vet att vi behövs, och det är positivt att man har lyssnat på medborgare, kommuner och på oss servicehandläggare. Och en del känner sig lite lugnare nu, men det finns absolut ingen garanti för att servicekontoren får vara kvar.
Hon är kritisk till hur Försäkringskassans ledning hanterat frågan om servicekontoren gentemot personalen.
– Man har inte haft den riktiga empatin för oss som jobbar. Förtroendet för ledningen har fått sig en rejäl törn, och tyvärr är det redan många som sökt sig härifrån.
Försäkringskassan har också fått i uppdrag att tillsammans med andra berörda myndigheter göra en djupgående analys av hur medborgarnas servicebehov kan tillgodoses. En viss grad av fysiska möten ska säkras, skriver regeringen.
Uppdraget innebär att de tre nya servicekontor som öppnar före sommaren även kommer att bistå med service från Försäkringskassan. Men utan förstärkta anslag kommer Försäkringskassan inte att klara att upprätthålla bemanningen på alla servicekontor, säger Stig Orustfjord.
Extra anslag – eller 1 000 färre
– Utan extra anslag behöver vi vara 1 000 färre anställda 2013. Skulle man ta allt på handläggarna är vi tillbaka vid 2008 års situation med väldigt långa handläggningstider.
Om Försäkringskassan hade fått mer pengar hade det inte behövts någon analys, menar STs avdelningsordförande Siv Norlin.
– Man får väl anta att myndigheterna hade gjort den analysen när man valde att inrätta servicekontor. Men en positiv tolkning av att regeringen säger »lägg inte ned än« skulle kunna vara att de ändå tänker ge oss mer pengar så småningom.
Försäkringskassan ska redovisa sitt uppdrag senast 16 april nästa år.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.