Unga får gå när pensionärerna stannar
De pensionärer som Green Cargo återanställt för att täcka bristen på lokförare sitter säkert. När bolaget varslar om uppsägningar är det yngre som får gå först.
336 tjänster ska bort från Green Cargo. Efterfrågan på transporter har sjunkit kraftigt, men för inte länge sedan var det brist på lokförare. Då fick anställda som gått i pension erbjudande om att komma tillbaka och enligt turordningen i LAS riskerar de inte att förlora sina jobb.
– Det var ju inga nyanställningar och därför räknas deras totala arbetstid. Det kan röra sig om 25–30 år. Betydligt längre än vad många unga har arbetat, säger Björn T Johansson, ordförande för ST inom spårtrafiken.
Arbetsgivaren erbjuder äldre anställda att gå i tidig pension i förhandlingarna kring uppsägningar, men de återanställda lokförarna har redan gått i pension och står utanför erbjudandet. Björn T Johansson säger att det ändå är många som kommer att sluta eftersom de inte vill stå i vägen för de unga.
– Jag tycker inte att problemet är så jättestort. Det rör sig om en handfull tjänster. Men det är klart att för de ungas del så förstår jag att de hellre vill arbeta kvar än att bli uppsagda, säger Björn T Johansson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.