Stressjuka missar att anmäla arbetsskada
Tiotusentals anställda blir årligen sjuka av stress. Ofta finns ett samband med jobbsituationen, men många anmäler inte någon arbetsskada och kan inte få ersättning. Men en ansökan kan löna sig, säger Lennart Steen på LO-TCO-Rättsskydd: ”Väl prövat blir det ofta bifall och därmed livränta”.
I förra numret av Publikt berättade ST-medlemmarna Ann-Charlotte Axelsson, Maylén Karelius och Ylva Persson om hur stressen i livet och på jobbet gjorde dem sjuka. Men två av dem anmälde inte sjukdomen som
arbetsskada.
Ann-Charlotte Axelsson, anställd på Försäkringskassan, såg först inte något tydligt samband mellan sin sjukdom och jobbet.
– Det är svårt att säga vad som låg bakom, kanske livet självt?
Men när hon tänker efter så tycker hon att det är självklart att jobbet bidragit.
– Jag har sällan fått jobba i fred. Alla omorganisationer och lagändringar har inneburit stress, så visst har jobbet spelat en roll.
Ann-Charlotte Axelsson betonar sin egen roll och vill inte skylla på arbetsgivaren.
– Jag är den där ambitiösa typen. Min chef har försökt att hålla mig tillbaka, säger hon.
Lennart Steen, jurist vid LO-TCO Rättsskydd, tycker att man ska vända på sambandsfrågan.
– Jag tycker man ska fråga sig »om det inte hade varit stressigt på jobbet, hade det då blivit någon sjukskrivning?« Min erfarenhet är att nio av tio svarar nej.
I arbetsskadeförsäkringen är alla arbetstagare försäkrade i »befintligt skick«, säger Lennart Steen.
– Man omfattas av försäkringen med de svagheter man bär på. Försäkringen gäller oavsett vilken livssituation man befinner sig i, säger han.
Maylén Karelius, ST-medlem på Skatteverket i Uppsala, gjorde inte heller någon anmälan. Hon har inte orkat.
– När jag var som sjukast ville jag bara överleva. Nu orkar jag inte utsätta mig för alltsammans igen utan går vidare med livet, säger hon.
Men med chefens stöd hade hon nog anmält en arbetsskada, tror hon.
– Men vilken arbetsgivare vill medge att den gjort fel? Jag fick inget stöd. Här har egentligen facket en viktig roll att spela, att se till att arbetsgivaren gör arbetsskadeanmälan, säger Maylén Karelius.
Det finns en utbredd bild av att arbetsskadeanmälningar om stress inte blir godkända. Men så är det inte, påpekar Lennart Steen. Däremot måste det uppstå en framtida inkomstförlust för att ett få ärendet prövat:
– Väl prövat så blir det ofta bifall och därmed livränta. Byter man jobb eller går ned i arbetstid så uppstår ofta en tillräckligt stor förlust, säger han.
Ylva Persson är ett exempel på att det kan gå.
– Arbetsskadan blev godkänd men det var en lång process, berättar hon.
Hon drabbades av utmattningsdepression för tolv år sedan när hon var anställd på Statens institutionsstyrelse. Men där var det ingen som uppmanade henne att anmäla.
– Det var snarare min sambo som låg på om det, säger hon.
Lennart Steen säger att arbetsskadeanmälan är viktig också av andra skäl än att man kan få ersättning.
– Anmälan riktar strålkastarljuset på bristerna på arbetsplatsen. Den kan också hjälpa den drabbade att kliva ur offerrollen och det kan vara positivt för tillfrisknandet, säger han.
Arbetsgivaren ska anmäla arbetsskada
En arbetsgivare är skyldig att omedelbart anmäla arbetsskadan till Försäkringskassan. Det ska ske i samråd med skyddsombud och den drabbade. Om försäkringskassan godkänner arbetsskadan kan det också finnas möjlighet att få ersättning från den kollektivavtalade tilläggsförsäkringen. Förutom livräntan kan man då få ersättning vid invaliditet och för vissa kostnader.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.