Arbetstempot är högt på den nyöppnade passexpeditionen i Globen i Stockholm. Fler och fler har fått stressymtom.
Bild: Elis Hoffman
Arbetstempot är högt på den nyöppnade passexpeditionen i Globen i Stockholm. Fler och fler har fått stressymtom.

Stressen tär på passenhetens personal

POLISEN2015-03-26

Arbetsbelastningen för passhandläggarna på Globens polisstation i Stockholm är för hög. De anställda beskriver stressymtom som yrsel, bröstsmärtor, huvudvärk och sömnproblem. Flera har gjort anmälningar i Polisens interna tillbudssystem.

– Redan från början gjorde vi mer än vad vi matematiskt klarade av. Men vi bet ihop för att vi ville visa vad vi kunde. Vi kände ju inte varandra, säger en passhandläggare som nu är sjukskriven.

Varken hon eller hennes kollega vill ha med sitt namn i tidningen.

Den helt nya passexpeditionen och receptionen vid Globen öppnade i höstas. I väntrummet är det trångt, med några få sittplatser. Innanför en glasdörr finns sex passmaskiner och reception.

Vid starten bemannades stationen av åtta passhandläggare och fyra receptionister. I dag är de oftast bara tre eller fyra passhandläggare i tjänst.

– Ledningens åtagande var så högt att det var fler bokade passärenden än vad vi mäktade med, säger passhandläggaren.

Ganska snart visade det sig även att stationen fick lämna ut fler pass än vad de anställda kunnat föreställa sig.

– Man kan ju ansöka om pass på en station och sedan begära att få hämta det på en annan. Och utlämningar är inte tidsbokade utan det kan komma hur många som helst. Ett tag fick vi stänga utlämningen ett par dagar. Vi har så trånga lokaler att folk har stått i trapphuset. Som polisens ansikte utåt är det inte lätt.

Men de anställda kämpade på. Fler och fler fick stressymtom och blev sjukskrivna kortare perioder.

– Jag körde också vidare trots flera kollapser, berättar passhandläggaren.

När hon nyligen kom tillbaka efter två veckors sjukskrivning fanns ingen handlingsplan för hur hon skulle lotsas tillbaka i arbetet. Hon upplevde att hon »slängdes« in i verksamheten på en gång.

– Det kändes så respektlöst. Jag brukar inte vara sjuk och är inte den som gnäller i onödan. Men känslan av att arbetsgivaren inte tog det på allvar redan i höstas känns som en käftsmäll.

Nu är hon sjukskriven igen.

Hennes kollega arbetar i receptionen. Där tar hon emot anmälningar, håller i lättare utredningar och förhör, hanterar hittegods och svarar på frågor. När hon anställdes sades att hon inte skulle behöva arbeta med pass. Men fram till nyligen har hon fått rycka in regelmässigt – på bekostnad av sina andra arbetsuppgifter.

Även hon har fått stressymtom som migrän och hennes ena kind har börjat sticka och domna.

De två kollegerna anser båda att de anställda har fått dålig återkoppling av cheferna.

– Ovissheten om vad som händer skapar också stress, säger receptionisten.

Jeffrey Seguis är deras närmaste chef. Han tycker att han har tagit signalerna på allvar och dragit ned på antalet bokningsbara tider.

– Men eftersom tider ligger ute två månader i förväg så tar det ett tag innan det slår igenom. Och utlämningar kan vi inte påverka.

Nu har polisstationen begärt att få nyanställa fyra passhandläggare och vikarier. Den frågan hanteras av regionledningen.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Tajopolis (ej verifierad) tors, 03/26/2015 - 09:48
Hej,
Det finns fler receptioner i landet som också upplever samma frustration som Globen. Ledningen/myndigheten verkar inte har någon som helst förståelse på arbetsbelastningen. Vi ska bara springa fortare och fortare. Receptioner/passcentral är ansiktet utåt och för många medborgare är detta deras enda kontakt med polisen. Inte är det roligt att då mötas av en utarbetad och stressad handläggare. Cheferna skulle verkligen behöva jobba nån månad med våra arbetsuppgifter då kanske det skulle bli en ändring.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA