Bild: Jan Pontho

Passkaoset inom Polisen slår hårt mot handläggare

POLISEN2022-03-29

Irriterade medborgare, havererade kösystem, helgpass och övertid. Att trycket på passbokningen är högt drabbar inte bara resenärer, utan även Polisens personal. ”Myndighetens bristande framförhållning faller tillbaka på oss” säger Carina Björk, handläggare på passexpeditionen i Ystad.

Av:  Elina Lundberg

I veckor har medierna fyllts med vittnesmål från upprörda svenskar som ska ut och resa men saknar giltiga pass. Att kötiderna till Polisens passexpeditioner är månadslånga i många regioner väcker allmänhetens vrede – något som myndighetens passhändläggare riskerar att få klä skott för.

De som kommer till expeditionen i Ystad med hopp om att förnya sitt pass innan sommaren blir ofta upprörda när de får svaret att nästa ledig tid finns i september, berättar handläggaren Carina Björk. I en del fall låter de frustrationen gå ut över personalen i luckan.

– En del flyger i taket och tycker att det är för jäkligt. Att ta de diskussionerna med allmänheten flera gånger om dagen är utmattande. Det är ett väldigt hårt tryck på oss nu, säger Carina Björk, som också är vice ordförande i STs sektion södra Skåne inom Polisen.

Hon beskriver arbetsdagar med fulla väntrum, hög ljudvolym och ett tempo så högt att personalen inte hinner rotera och växla mellan arbetsuppgifter.

– Det går i ett, i ett och i ett. Den som hamnar i luckan på morgonen får sitta där tills vi stänger på kvällen. När man slutar känns det som att huvudet är fullt av helium och svävar högt över kroppen. Alla är väldigt trötta mentalt, säger Carina Björk.

Det var den 9 februari som de flesta av restriktionerna, som infördes under pandemin, hävdes. Kort därefter blev det uppenbart att trycket på passbokningen ökade i en takt som Polismyndigheten inte var förberedd på.

Vid flertalet tillfällen har belastningen på bokningssystemet varit så hög att det har kraschat, något som får direkta konsekvenser för Carina Björk och hennes kollegor.

– När det händer kraschar också vårt kösystem med nummerlappar och folk som har bokat tid kan inte skriva in sig på expeditionen. Då ska vi hålla koll på turordningen och komma ihåg att ropa upp folk samtidigt som vi utfärdar pass. Det är mycket som fallerar när det är ett sådant tryck, säger hon.

I Ludvika arbetar passhandläggaren Rebecca Brodin, som även är STs sektionsordförande i Dalarna. Hon håller med om att stressnivån nu är mycket högt och ser en risk att personalen inte hinner göra sitt jobb ordentligt.

– På vissa ställen har de bokningsbara tiderna på passtationerna fördubblats och det är klart att ska man göra två pass på samma tid som vi normalt sett gör ett så ökar risken att det blir fel. Man får inte tid att hantera saker så som man borde, säger Rebecca Brodin.

I flera regioner har öppettiderna utökats på expeditionerna, som i en del fall också kommer att ha öppet under utvalda helger under våren. Helgöppet planeras bland annat i Ystad där Carina Björk räknar med att det kommer att krävas övertidsarbete. Det gäller även i Dalarna, trots att timanställda har tagits in, berättar Rebecca Brodin.

– Vi får höra att ”nu måste alla hjälpas åt” och det går ett tag, men inte i ett halvår. Det blir en orimlig arbetsbörda. Jag känner en stress över hur länga vi ska behöva lägga på extra jobb. Här är det fullbokat till september. I andra regioner är det fullt till november, säger hon.

Enligt Sara Lind, processledare på Polisens rättsavdelning, flyttas just nu personal om internt för att utöka bemanningen på passexpeditionerna. Det pågår också rekrytering av ett hundratal passhandläggare men säkerhetsprövning och utbildning av ny personal tar tid, betonar hon.

– Vi inledde rekryteringar i december men det är en process som tar tid. Vi har länge vetat att det skulle bli kämpigt när restriktionerna släpps men det har varit svårt att förutse folks beteenden och resmönster. Vi förutsåg en successiv öppning av samhället men där var vi fel ute i våra beräkningar. När restriktionerna lyftes så plötsligt blev vi tagna på sängen, säger Sara Lind.

I Ystad kommer passexpeditionen att förstärkas med tre medarbetare under slutet av mars, något som Carina Björk ser som väldigt betydelsefullt. Men hon är kritisk till att Polismyndigheten inte har haft en bättre planering.

Redan i september räknade Polisen i sin verksamhetsplanering med att antalet passansökningar skulle öka från 1,3 miljoner år 2021 till 2,1 miljoner år 2022, något som Dagens Nyheter har rapporterat om. Carina Björk anser inte att myndigheten har tagit höjd för det.

– Myndighetens brist på framförhållning faller tillbaka på oss. Det är handläggarna som får dra det tyngsta lasset. Man hade kunnat anställa fler passhandläggare inför detta men vi har haft anställningsstopp för civilpersonal. I stället för att dra lärdomar av tidigare anstormningar har man bitit sig själv i den berömda rumpan, säger hon.

Rebecca Brodin i Ludvika håller med.

– Det här kommer inte som en överraskning för någon i verksamheten. Man borde ha anställt och utbildat personal redan i höstas trots att vi hade anställningsstopp, säger hon.

Enligt Sara Lind kan anställningsstoppet för civilanställda ha påverkat myndighetens förberedande arbete. Hon understryker dock att regionerna, som ansvarar för bemanningen av passenheterna, länge har uppmanats att ha en beredskap för en tillströmning av passansökningar under 2022. Samtidigt har hon förståelse för att det har funnits många andra högt prioriterade arbetsuppgifter inom Polisen.

– Jag förstår att passen inte har varit prioriterade under pandemin då vi har ägnat oss åt väldigt mycket annat, inte minst gängkriminaliteten. Det är lätt att vara efterklok och säga att vi borde ha gjort saker annorlunda men situationen har varit oviss, säger Sara Lind.

Hon vågar inte ge någon prognos för när Polisen har en organisation på plats som klarar att möta trycket.

– Jag kan inte svara på det ännu men jag hoppas att det blir efter sommaren, även om jag tror att trycket kommer att vara väldigt högt hela året, säger Sara Lind.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA