ST säger inte upp spårtrafikavtal
ST kommer inte att säga upp spårtrafikavtalet till sista april. Partsarbetet med ett nytt centralt avtal, som ska skydda mot villkorsdumpningar, går så pass bra att ST vill fortsätta med det.
Det nuvarande avtalet inom bransch spårtrafik är uppsägningsbart till kommande månadsskifte. Orsaken är att parterna har en arbetsgrupp som arbetar med att utveckla en ny typ av centralt kollektivavtal som ska skydda arbetstagarna mot villkorsdumpningar. Sådana har förekommit i samband med övergång av verksamhet från ett bolag till ett annat när en ny operatör vunnit en upphandling.
– Möjligheten att säga upp nuvarande avtal fanns om man inte skulle lyckas komma överens i arbetsgruppen. Men ST anser att arbetet hittills gått så bra att vi inte kommer att säga upp avtalet, säger STs förhandlingsombudsman Ellen Simonsson.
Hon berättar att det nya avtalet kommer att ta hänsyn till sex olika grupper inom branschen: fjärrtrafik, regionaltrafik, godstrafik, lokaltrafik, verkstadsarbete samt städarbete. Hittills har det varit samma regler för alla.
– Vi har hunnit så långt med arbetstiderna på fjärrtrafikområdet att vi ser positivt på fortsättningen. Det finns förtroende för ett fortsatt arbete. Parterna vill åt samma håll, säger Ellen Simonsson.
Samtidigt med arbetsgruppen arbete pågår övertalighetsförhandlingar på Veolia som kör för Öresundståg. Även där är Ellen Simonsson positiv.
– Vi ser förhandlingslösningar. Visserligen kommer det att bli uppsägningar, men vi kan minska antalet deltidstjänster och behålla fler heltidstjänster, säger hon.
I och med att ST inte säger upp spårtrafikavtalet kommer nästa lönerevision att ske 1 juni.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.