ST tror på förhandlingslösning
I förra veckan sade Seko upp branschavtalet inom spårtrafiken. ST anser sig däremot ha mest att vinna på fortsatta förhandlingar.
Seko anser sig inte nå tillräckligt långt i de lokala förhandlingarna om övertalighet på Veolia som kör för Öresundstågen och säger därför upp branschavtalet.
ST gör en annan bedömning av resultaten så här långt i Veoliaförhandlingarna. ”ST kommer inte säga upp avtalet så länge vi ser att vi når lösningar. Bland annat närmar vi oss lösningar på Veolia och där fortsätter förhandlingarna på tisdag” skriver ST till medlemmarna på förbundets hemsida www.st.org och tillägger att avtalen löper på som vanligt.
Det betyder bland annat att STs medlemmar får ny lön från 1 juni, enligt förhandlingsombudsman Ellen Simonsson.
– Revisionen sker som vanligt eftersom vårt avtal löper på som vanligt. Det centrala löneutrymmet är 1,8 procent.
Hur går förhandlingarna på Veolia vid Öresundstågen?
– De fortsätter att gå framåt. Sedan Veolia lade sitt varsel i mars har vi klivit framåt ordentligt och räddat många heltider.
Kan du vara mer konkret om hur många tjänster det handlar om?
– Nej det kan jag inte eftersom förhandlingarna fortfarande pågår. Parterna träffas igen i morgon, tisdag. Allt jag kan säga är att det är en drastisk skillnad jämfört med varslet i februari.
Undrar inte medlemmarna varför ST och Seko gör så olika bedömningar?
– Vi har informerat våra medlemmar fortlöpande om hur arbetet går för STs del. Vi får ingen anstormning av frågor. Så långt det är möjligt vill ST samordna sig med övriga fack. Men vi har full respekt för att Seko gör sin egen bedömning, säger Ellen Simonsson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.