STs spårtrafikavtal löper på
ST har liksom Seko och övriga fackförbund förskjutit det möjliga uppsägningstillfället för det centrala spårtrafikavtalet med femton dagar till 15 maj. Men ST anser att förhandlingarna går så bra att man inte i nuläget kommer att säga upp branschavtalet med Almega.
Parterna inom bransch spårtrafik har en arbetsgrupp som arbetar med att utveckla en ny typ av centralt kollektivavtal som ska skydda arbetstagarna mot villkorsdumpningar. Sådana har förekommit i samband med övergång av verksamhet från ett bolag till ett annat när en ny operatör vunnit en upphandling.
Förskjutningen av nästa uppsägningstillfälle av det nuvarande avtalet inom bransch spårtrafik innebär att det är uppsägningsbart vid två tillfällen i år, 15 maj och 30 september.
– Vi har inga avsikter att säga upp avtalet, men vi har exakt samma förutsättningar som TJ, Almega och Seko, säger Ellen Simonsson, förhandlingsansvarig, som tycker att förhandlingarna flyter på bra.
Parallellt med de centrala förhandlingarna pågår även övertalighetsförhandlingar lokalt på Veolia, som kör Öresundståg. ST vill att det ska bli så få deltider och timanställningar som möjligt.
– Det går framåt, vi samarbetar med Seko fullt ut, säger Mikael Yang, ordförande för ST inom Veolia.
Nästa förhandlingstillfälle vid Veolia är satt till 8 maj.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.