ST lämnade över avtalskrav för järnvägsinfrastruktur

JÄRNVÄGSINFRASTRUKTUR2016-03-08

I dag har ST lämnat över sina avtalskrav för medlemmar inom bransch järnvägsinfrastruktur till arbetsgivarorganisationen Almega. Än så länge preciserar man varken procentsats eller någon lägsta löneökning i krontal men kräver en löneutveckling ”i paritet med branschen”.

– Vi ska inte ha mindre än andra. Men vi väljer att precisera oss senare när vi ser hur avtalsrörelsen utvecklar sig, säger Oskar Falk, ombudsman för ST.

I löneyrkandet finns därför ännu ingen procentsats angiven och inte heller några exakta siffror för individgarantin, den lägsta garanterade löneökningen i kronor. En av anledningarna är att det i år är osäkrare än någonsin var industrins vägledande så kallade märke kommer att landa.

– Ju fortare det går att få fram ett märke på övriga arbetsmarknaden, ju fortare kommer vi att kunna precisera oss och bli klara, säger Oskar Falk.

Bland övriga yrkanden märks semesterfrågan i det centrala avtalet, där ST kräver fler semesterdagar.

– Det här är en viktig fråga för medlemmarna. I dag har de olika många semesterdagar exempelvis beroende på om de anställts innan eller efter bolagiseringen på området.

Andra viktiga yrkanden rör ersättningsnivåerna på tillägg som obekväm arbetstid eller restid.

– Dessa ersättningar har halkat efter och måste räknas upp lika mycket som värdet i övrigt på avtalet, säger Oskar Falk.

Utmärkande för branschen är att det är många och snabba förändringar. Arbete läggs ut på entreprenad, anställda får nya arbetsorter och arbetet omorganiseras.

Därför rör ett viktigt yrkande ökad trygghet. ST vill se över skyddet som rör anställning och uppsägningstider både vid arbetsbrist och omorganisationer. Dessutom behöver ersättning för dubbel bosättning och reseersättning vid omplacering stärkas, menar ST.

I samband med att ST överlämnade sina yrkanden mottog förbundet också yrkanden från motparten Almega Bransch Järnvägsinfrastruktur.

Inte heller arbetsgivaren har yrkat på någon specifik lönenivå än, enligt Oskar Falk. Däremot vill de bland annat införa möjlighet till enskilda överenskommelser med enskilda arbetstagare i fler frågor än i dag.

De ST-medlemmar som berörs av avtalet arbetar med nybyggnation, anläggning, service, drift och underhåll inom spårtrafiken – främst på det statligt ägda företaget Infranord.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA