Avtal klart inom järnvägsinfrastruktur
ST och Almega har tecknat nytt löneavtal inom bransch järnvägsinfrastruktur. Avtalet innebär löneökningar på 2,38 procent på 13 månader.
Avtalet inom bransch järnvägsinfrastruktur liknar i många delar det som nyligen slöts inom bransch spårtrafik. Förutom att avtalet ger löneökningar på 2,38 procent på tretton månader, räknas olika ersättningar upp med motsvarande procentsats, exempelvis ersättning för obekväm arbetstid.
Däremot saknas en individgaranti, det vill säga en lägsta garanterad löneökning för alla, i avtalet för järnvägsinfrastruktur. Enligt avtalet ska dock en åtgärdsplan upprättas för den medarbetare som inte fått någon eller en ”ringa” löneökning. Den ska innehålla åtgärder som ger medarbetaren förutsättningar för en positiv löneutveckling.
Det nya avtalet innehåller tydligare skrivningar om arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön när det gäller arbetsbelastning, inlöst övertid och kränkande särbehandling. Exempelvis skärps formuleringarna kring att arbetsgivaren har ett fortsatt ansvar för arbetsmiljö och arbetsbelastning även om medarbetaren och arbetsgivare har en enskild överenskommelse som avtalar bort övertiden.
”Utöver bra löneutveckling är vi nöjda med att kunna öka tryggheten för våra medlemmar. Vi har fått verktyg för att följa och utvärdera användandet av visstid, bemanning och entreprenörer”, skriver STs ordförande Britta Lejon i ett pressmeddelande.
Avtalet berör STs medlemmar inom Infranord AB, BS Resurspool AB, Emptiro Infrastruktur AB, JB Rail AB och Rallarn i Norr AB.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.