ST kräver 2,8 procent för spårtrafiken

AVTALSRÖRELSEN2013-02-13

ST kräver löneökningar på 2,8 procent för medlemmarna inom spårtrafiken. Arbetsgivarna i Almega svarar med yrkande om ett tillsvidareavtal utan centralt angivna löneökningar.

STs yrkande ligger i nivå med LOs samordnade lönekrav och är samordnat med LO-förbundet Seko inom spårtrafiken. Och i likhet med LO vill ST ha ett ettårigt avtal.

– Skälet till det är att konjunkturläget fortfarande är instabilt, säger ST-ombudsmannen Maria Olwaeus.

För första gången har ST också krävt en särskild satsning på lägstalönerna.

– Vi har fått fler medlemmar i yrkesgrupper som städare och service- och stationspersonal, och där är lönerna väldigt låga, förklarar Maria Olwaeus. Minimilönen för en 18-åring är 16 058 kronor i månaden.

Precis som tidigare år lyfter ST frågan om ensamarbete. Men kravet är nu stopp för farligt ensamarbete, inte ett förbud mot allt ensamarbete.

– Vi har kommit att inse att det är orealistiskt att förbjuda allt ensamarbete, säger Maria Olwaeus. Men där det finns en förhöjd risk för hot och våld måste arbetsgivaren göra en riskbedömning och se över bemanningen.

Andra ST-krav gäller rätt till heltidsarbete och en begränsning av olika former av tidsbegränsade anställningar. De senaste åren har timanställningar och deltider blivit allt vanligare i tågbolagen, säger Maria Olwaeus.

– Och där det förr var ganska långa deltider med 80-90 procent, är de numera ofta på 50-70 procent.

STs motpart Almega har yrkanden som går på tvärs mot facken när det gäller löner och avtalsperiod. Almega vill inte ha några centralt avtalade löneökningar eller individgarantier alls i branschavtalet, alla sådana förhandlingar ska ske på de enskilda företagen. Och branschavtalet om löner ska gälla tills vidare, enligt Almega. När det gäller övriga villkor önskar Almega ett treårigt avtal.

Arbetsgivarna vill också genomföra stora förändringar av arbetstidsreglerna. Bland annat anser de att schemalagd arbetstid som arbetsgivaren i praktiken inte kan utnyttja ska ”dras av” och föras över till nästa schemalagda pass.

– Vårt svar är att arbetsgivaren måste bli bättre på att förlägga arbetstiden, säger Maria Olwaeus.

 

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA