Servicekontor stängs efter besök av smittade
Under den senaste veckan har allt fler personer med covid-19 kommit in till Statens servicecenters kontor. Nu har två kontor i Stockholmsområdet stängt och myndigheten ser över säkerheten i hela landet. ”I efterhand kan jag säga att vi kanske skulle ha agerat fortare”, säger Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter.
I förra veckan kunde SVT avslöja att personer med covid-19 kommit till Statens servicecenters lokaler. Det gällde bland annat kontoret i Sundbyberg. Anställda vittnade samtidigt om att de kände ångest över att behöva fortsätta gå till jobbet och utsätta sig för smittan.
Även flera servicehandläggare som Publikt har varit i kontakt med uttrycker stor oro.
– Jag mår väldigt dåligt och har hela tiden en klump i magen, säger en servicehandläggare som vill vara anonym.
En annan servicehandläggare berättar att hon känt sig rädd för att gå till jobbet.
– Jag kan knappt sova på nätterna. Det känns inte bra alls. Jag är så rädd för att bli smittad och föra det vidare till någon, jag går hela tiden runt och funderar på om jag blivit smittad. Lösningen är inte att vi ska stanna hemma, men med det här arbetssättet vill jag inte komma till jobbet heller.
De anställda har varit kritiska till ledningens agerande och har ställt sig frågande till att man valt att hålla kontoren öppna.
– Man måste se över hur man kan hitta en balans mellan att vara samhällsviktig och finnas där för kunderna men inte utsätta anställda för onödiga fysiska möten. Vi har kommit med massor av förslag, som att hjälpa kunder via telefon, eller ha bokade möten och undvika drop-in. Men det har inte ansetts lämpligt av arbetsgivaren.
– Cheferna själva har ju inga möten med varandra utan pratar via video, men vi ska fortsätta träffa folk och det är inget problem, säger en annan servicehandläggare som jobbar i Stockholmsområdet.
Efter en upptrappning av antalet personer med bekräftad smitta som kommit till servicekontoren i Sundbyberg och Kista de senaste dagarna beslutade generaldirektören Thomas Pålsson under tisdagen att stänga kontoren där tillfälligt.
– Vi hade några incidenter tidigare där folk kom in med både misstänkt och konstaterad smitta. Det har kommit in kunder som har velat ha hjälp med sjukintyg där man kan läsa att de har corona. I går såg vi ett flertal sådana incidenter, en kraftig ökning, och då kände jag att de här förhållandena kan man inte arbeta under och då stängde vi på en gång, säger han.
Varför väntade ni med att fatta det här beslutet?
– Jag uppfattade det först som enstaka händelser, men inte alls på den här nivån som det har varit senaste dagarna. I efterhand kan jag säga att vi kanske skulle ha agerat fortare. Men vi som alla andra har överraskats av kraften i den här situationen.
Varför har det varit viktigt att fortsätta hålla öppet?
– Servicekontoren är en otroligt viktig verksamhet, människor som kommer till våra kontor har verkligen ett behov av hjälp för att kunna få statlig service. Det är ofta de mest utsatta i vårt samhälle och de behöver hjälp nu, speciellt med deklarationer och aktivitetsersättningar från Försäkringskassan. Men samtidigt måste man tänka på tryggheten för personalen, så det är jättesvår avvägning.
Vad tänker du om den kritik som har kommit från anställda?
– Jag tar den på största allvar och är självkritisk när det gäller de svåra frågorna om de här kontoren där det här har varit mest förekommande, vi borde ha varit snabbare där.
Under skärtorsdagen, då Statens servicecenter i vanliga fall, skulle haft öppet halva dagen kommer samtliga kontor i hela landet hålla stängt för att påbörja arbetet med säkerhetshöjande åtgärder.
Tisdagen 14 april öppnar sedan alla kontor igen, även i Sundbyberg och Kista. Då kommer anställda att bära skyddsvisir och handskar för att minimera risken för smittspridning.
– Vi försöker få ut det här över hela landet nu och prioriterar så att områden där spridningen kommit längst ska få tillgång till det här först, men vi gör allt vi kan för att få ut bra skyddsutrustning till alla våra anställda.
Om liknande situationer som i Sundbyberg och Kista uppstår igen eller på andra platser kan kontoren återigen komma att stängas tillfälligt.
Catrine Haraldsson, huvudskyddsombud på Statens servicecenter är nöjd med beslutet.
– Det är ett klokt beslut och bra åtgärder, men det hade gärna fått komma lite tidigare. Förhoppningsvis kan det här lugna medarbetarna som har känt sig väldigt utsatta. De har också jämfört med andra myndigheter som agerat mer kraftfullt, säger hon till Publikt.
Räcker det här?
– Vi från skyddsorganisationen hoppas så klart att medarbetarna ska känna sig tryggare med det här, men vi ser gärna att arbetsgivaren fortlöpande anpassar arbetssätt och öppettider till smittspridningen i landet och stänger ned när risken för smitta blir för stor. Vi vill också gärna se tätare information från ledningen, samt att man säkrar chefsnärvaro på ett bättre sätt . Dessutom vill vi att ledningen är öppen för mer individuella åtgärder och tar hänsyn till personer som är rädda för att vistas bland kunder.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.