Sämre säkerhet i nya pendeltåg
Arbetsmiljöverket har ställt omfattande krav på förändringar av de nya pendeltågen i Stockholm. ”SLs ointresse av att lyssna på Citypendelns personal kommer att stå skattebetalarna dyrt”, säger huvudskyddsombudet Mats Hanqvist.
När det nya, blanka pendeltåget X-60 glider i väg från Sundbyberg mot Stockholms central strax efter elva på förmiddagen blinkar den gula varningslampan med skylten ”FEL”. Sedan första turen i morse har datorn registrerat 68 fel.
Tågföraren Björn Allerstam rycker på axlarna. Felen förklaras endast på tyska, och de flesta är bara av intresse för verkstadspersonalen.
– Man tappar till slut respekten för felmeddelanden, och då kan man missa saker, säger Björn Allerstam.
Texten syns inte
Lysknapparna på instrumentpanelen är märkta med symboler. När man kör i mörkret syns inte den förklarande texten ovanför, bara symbolerna.
Det är en av flera brister som Arbetsmiljöverket anmärkt på i det nya pendeltåg som det tyska företaget Alstom byggt för SL i Stockholm. Verket kräver bland annat ombyggnad av dörrar mot perrong och passagerarkupé, bättre synergonomi samt flera förbättringar för underhållspersonalen. Avslutningsvis skriver inspektörerna att man förutsätter att skyddsombuden får delta vid planeringen av åtgärder.
Så har det dock inte varit hittills.
– Vi har försökt föra fram våra åsikter sedan 2003, men SL vill inte ha hjälp av någon, säger Mats Hanqvist, pendeltågsförare och STs huvudskyddsombud. Vi kan bara vända oss till vår arbetsgivare Citypendeln.
Anledningen är att det är SL som äger tågen, men Citypendeln som kör dem på entreprenad. Och arbetsmiljölagen ger facken inflytande endast över den egna arbetsgivarens åtgärder.
”Konstigt att SL inte lyssnar”
– Lagen fungerar inte när vi har anbud och entreprenader, säger han. Vi kan bara påverka genom att förbjuda folk att jobba.
Fackets allvarligaste kritik gäller personalens säkerhet. Förarhyttens dörr mot passagerarutrymmet glipar och går att öppna åt båda hållen, vilket gör att den kan sparkas in. Dessutom går den inte att låsa snabbt i ett nödläge, eftersom man måste sätta i en nyckel och vrida om flera varv.
Hyttdörren mot perrongen glider långsamt igen elektriskt, och det är lätt att hålla emot.
– Både som skattebetalare och anställd tycker jag att det är konstigt att SL inte är intresserade av att lyssna på oss när de satsar så mycket pengar, säger Mats Hanqvist.
ST kräver stopp för enbemanning
ST har skrivit till regeringen och kräver att enbemanning på pendeltågen i Stockholmsområdet förbjuds och att lokförarnas arbetsmiljö kartläggs omgående. Antalet hot- och våldssituationer har ökat i antal och tidvis tvingat pendeltrafiken att upphöra helt på sträckan Nynäshamn-Västerhaninge. I grunden handlar det om både passagerarnas och personalens säkerhet. Ett pendeltåg kan ha mer än 1 500 passagerare. Det är inte rimligt att lämna dem utan stöd ifall en ensam lokförare blir chockad eller skadad, anser ST.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.