Sammanslagning oroar ST
Om ett drygt halvår går både Banverket och Vägverket i graven. Samtidigt föds den nya stormyndigheten Trafikverket med 6 000 anställda. Men tidsplanen är alldeles för snäv, anser STs ordförande Annette Carnhede.
Förhoppningarna på den nya myndigheten Trafikverket är stora. Förslaget kommer från regeringens utredare Nils Gunnar Billinger.
– När trafikslagen är uppdelade finns hela tiden risken att myndigheterna slåss för sitt eget trafikslag i stället för att se till helheten i samhället. En stor myndighet kan lösa det problemet, säger han.
1 april 2010 ska omorganisationen vara färdig. Ungefär 6 000 anställda berörs när Vägverket och Banverket, delar av Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Statens institut för kommunikationsanalys, Sika, samlas under Trafikverkets tak.
Kort tid för genomförande
Myndigheten, med huvudkontor i Borlänge, ska ansvara för planering av infrastrukturen på vägar, järnvägar, på sjön och i luften. Men facket är kritiskt till att förändringen ska drivas igenom på så kort tid.
– När allt ska gå snabbt är det lätt att man fastnar i ett stuprörstänkande, så att man till exempel fortsätter att hantera väg och järnväg som två helt åtskilda delar. Då tappar man själva syftet, säger Jerk Wiktorsson, ST-ordförande vid Banverket.
Han befarar också att myndigheten snart behöver förändras igen, om planeringen inte är ordentligt genomförd.
Redan 15 november ska en utredare presentera förslag på hur organisationen ska se ut.
– I praktiken har utredaren bara en och en halv månad på sig. På den tiden kan man inte göra ett bra jobb, det är för svårt att hinna identifiera alla problem. Det riskerar att slå hårt mot våra medlemmar, säger STs ordförande Annette Carnhede.
Tommy Aldvin, ordförande för ST vid Vägverket, är mån om att det sker en så kallad verksamhetsövergång, så att all personal flyttas över till den nya myndigheten.
– Man har diskuterat möjligheten att alla anställda ska få söka tjänsterna där. Men om de söker fem tjänster var blir det 30 000 ansökningar som ska hanteras, vilket ger en helt orimlig situation.
En annan fråga som behöver redas ut är vad som ska hända med nuvarande lokalkontor runt om i landet.
– I dag finns bara fyra orter där både Vägverket och Banverket har verksamhet: Borlänge, Stockholm, Luleå och Göteborg. Resten av verksamheten sker på skilda orter. Vad kommer att hända på alla de platserna?
De tidigare idéerna om att lägga in hela Sjöfartsverket, Rikstrafiken och Rederinämnden i Trafikverket har skrinlagts.
Ny myndighet för analys
Samtidigt som det nya verket bildas, inrättas också den nya myndigheten Trafikanalys – ett utvärderings- och analysorgan åt regeringen i transportfrågor, med kontor i Stockholm och Östersund. ST är positivt till att analysfunktionen läggs i en egen myndighet, men anser att uppdraget skulle ha kunnat gå till den befintliga myndigheten Sika.
Bolagisering till årsskiftet
Redan 1 januari 2010 vill regeringen att den sedan länge aviserade bolagiseringen av Banverket Produktion ska genomföras. Under förutsättning att riksdagen ger sitt godkännande ska Banverket Produktion föras över till ett eller flera av statens helägda aktiebolag. Banverket Produktion arbetar med drift, underhåll och investeringar i järnvägstekniska anläggningar.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.