Högt tempo när Trafikverket bildas

TRAFIKVERKET2009-09-04

Tidsplanen för den nya myndigheten Trafikverket är alldeles för snäv. Det kan slå hårt mot medlemmarna, anser STs ordförande Annette Carnhede.

Om drygt ett halvår, 1 april 2010, ska omorganisationen av trafikmyndigheterna vara färdig. Ungefär 6 000 anställda berörs när Väg- och Banverket, delar av Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och Statens institut för kommunikationsanalys, Sika, går in i den nya myndigheten Trafikverket.

Jerk Wiktorsson, ordförande för ST vid Banverket, ser en risk för att vinsterna med sammanslagningen går förlorade.

– När allt ska gå snabbt är det lätt att man fastnar i ett stuprörstänkande, så att man till exempel fortsätter att hantera väg och järnväg som två helt åtskilda delar. Det kan vara den lättaste lösningen i stunden, men då tappar man själva syftet med omorganisationen, säger han.

Han befarar också att myndigheten snart behöver stöpas om igen, om planeringen inte är ordentligt genomförd.

Också STs ordförande Annette Carnhede är mycket kritisk till det höga tempot. Den 15 november ska en utredare presentera förslag på hur den nya organisationen ska se ut.

– I praktiken har utredaren bara en och en halv månad på sig. På den tiden kan man inte göra ett bra jobb, det är för svårt att hinna identifiera alla problem. Det riskerar att slå hårt mot våra medlemmar, säger hon.

Hon betonar att omorganisationen kommer att få stora konsekvenser – för ekonomi, administration, personal och verksamhet.

Tommy Aldvin, ordförande för ST vid Vägverket, är mån om att det blir en verksamhetsövergång, så att all personal kan flytta över sin tjänst till den nya myndigheten.

– Man har diskuterat möjligheten att alla anställda ska få söka tjänsterna i den nya myndigheten. Men om de söker fem tjänster var blir det 30 000 ansökningar som ska hanteras, vilket ger en helt orimlig situation.

En annan fråga som behöver redas ut är vad som ska hända med nuvarande lokalkontor runt om i landet.

– I dag finns bara fyra orter där både Vägverket och Banverket har verksamhet: Borlänge, Stockholm, Luleå och Göteborg. Resten av verksamheten sker på skilda orter. Vad kommer att hände på alla de platserna?

Han har inte fått någon förklaring till varför tempot inför sammanslagningen måste vara så högt.

– Men vi närmar oss ett valår. Regeringen vill nog gärna stöka undan den här processen för att ägna sig åt andra frågor i stället. Det är den enda förklaringen som jag kan se. Allt ska ske i en rasande fart, och det är så klart inte bra, säger han.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA