Säkerhetsarbetet på servicekontoren får kritik

STATENS SERVICECENTER2025-01-16

Det behövs insatser för att de statliga servicekontoren ska bli säkra och trygga arbetsplatser. Det skriver internrevisorerna på Statens servicecenter i en rapport. ”Nu är det viktigt att arbetet fortskrider”, säger Lars Lindgren, vice avdelningsordförande för ST.

Statens servicecenter hjälper allmänheten med vissa tjänster som gäller ärenden hos fem andra myndigheter, bland andra Skatteverket och Försäkringskassan. Verksamheten har byggts ut under senare år och omfattar i dag 148 lokala kontor. Servicehandläggarna möter kunderna vid en dator och måste stå nära för att tolka och förklara, vilket kan innebära säkerhetsrisker.

Förra året rapporterades 51 fall av hot, 7 av våld och 96 fall av kränkning eller trakasserier mot personal på servicekontoren, vilket är en minskning jämfört med föregående år. Därutöver förekom ett hundratal så kallade riskobservationer, exempelvis ordningsstörningar i lokalerna som kan vara en risk för de anställda.

I en personsäkerhetsenkät som gjordes 2022 angav 8 procent av servicehandläggarna, motsvarande 64 personer, att de kände sig ganska eller mycket otrygga vid sin arbetsplats. Om man lägger till svaret ”varken trygg eller otrygg” blir andelen som inte känner sig helt trygg 26 procent.

Internrevisorerna har i sin granskning besökt tolv servicekontor och uppfattar att vissa faktorer påverkar känslan av trygghet, såsom kundtryck, lokalernas utformning och kötider för kunderna. Om kontoret ligger i en storstad eller i ett utsatt område har också betydelse. Det verktyg som servicehandläggarna generellt kan ta till om de möter en aggressiv kund är så kallat lågaffektivt bemötande.

Det är otydligt vem som ansvarar för vad i fråga om de anställdas personliga säkerhet, konstaterar internrevisionen. HR svarar för det systematiska arbetsmiljöarbetet, men personsäkerhet faller främst på avdelningen fastighet och säkerhet.

Statens servicecenter har ett stort antal styrdokument, men internrevisorerna saknar både en strategisk inriktning och konkreta stöd i vardagen i form av mallar, checklistor och tekniker i bemötande. Fokuset på förebyggande åtgärder är begränsat, och de lokala kontoren har sinsemellan olika arbetssätt när en personsäkerhetsincident inträffar.

Internrevisionen påtalar som ett särskilt bekymmer vissa kontor där Statens servicecenter är samlokaliserat med andra verksamheter, till exempel kommuner. Chefer på sådana kontor kan ha svårt att driva frågor om personsäkerhet gentemot den som äger lokalen, exempelvis fysiska förändringar, larm och hantering av lokala säkerhetsrutiner. Samtidigt har chefen ett arbetsmiljöansvar.

I rapporten rekommenderas också förenklingar i systemet för incidentrapportering. I intervjuer vittnar både kontorschefer och servicehandläggare om att systemet är krångligt och tidskrävande, vilket kan leda till att incidenter inte rapporteras. Servicehandläggarna ser också brister i återkopplingen efter incidentrapportering.

Lars Lindgren, vice avdelningsordförande för ST inom Statens servicecenter, välkomnar granskningen.

– Vi tycker att internrevisionen har gjort ett bra arbete, och nu är det viktigt att arbetet fortskrider. Det måste finnas en förståelse i hela myndigheten för att vi behöver mätbara mål, rutiner, utbildning och välfungerande lokaler.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA