Säkerheten viktig vid förhandling
Det drar ihop sig till avtalsförhandlingar inom spårtrafiken. Om drygt tre månader löper det centrala avtalet ut och nu pågår ett intensivt arbete med att sammanställa fackets yrkanden.
I början av januari kommer fackets krav att klarna – då
ska nämligen branschstyrelsen sammanställa de önskemål som medlemmarna fört fram i en
enkät.
– Men redan nu finns det en stor enighet kring några frågor, säger Ove Lundqvist, vice ordförande för ST inom spårtrafiken och ansvarig för arbetet med avtalet.
Han nämner bland annat krav på förbättrad säkerhet för personalen.
– Med nittio procents säkerhet kan jag säga att det blir ett ämne för diskussion.
Vill ha europeisk standard
Han tror att samtalen kan mynna ut i krav på personliga larm för tågpersonal och förbättrade möjligheter till kommunikation på tågen. Den frågan är svår att driva lokalt eftersom det sällan är den egna arbetsgivaren som äger vagnarna.
– Vi vill ha ett löfte om att man från arbetsgivarhåll ska jobba för en europeisk standard för kommunikationsutrustning på tågen. I dag kan tågpersonalen ofta inte komma i kontakt med till exempel vaktbolag.
När det handlar om krav inom stora områden som arbetstid, försäkringar och villkor för jour och övertid vill han inte föregripa de diskussioner som medlemmarna just nu för ute på arbetsplatserna.
Motpart i förhandlingarna är Almega bransch spårtrafik. Det nuvarande avtalet löper ut 31 mars 2010.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.