Regeringen nöjd med Statens servicecenter
Regeringen bedömer att kvaliteten i Statens servicecenters tjänster är god, men anser att det är olyckligt att vissa av de anslutna myndigheterna har lågt förtroende för tjänsterna.
I höstas granskade Riksrevisionen om inrättandet av Statens servicecenter, SSC, gjort den statliga administrationen effektivare.
Riksrevisionen konstaterade då att produktivitetsförbättringarna var oklara och att relativt få myndigheter ansåg att tjänsterna inneburit en effektivisering av deras administrativa verksamhet.
Nu har regeringen kommenterat Riksrevisionens rapport om myndigheten.
I huvudsak är regeringen positiv till Statens servicecenter och bedömer att inrättandet av myndigheten har inneburit kostnadsbesparingar för staten som helhet och att kvaliteten i tjänsterna är god.
Men man är bekymrad över att vissa av de anslutna myndigheterna har lågt förtroende för kvaliteten i tjänsterna.
”Regeringen vill därför framhålla vikten av att samverkan mellan SSC och de myndigheter som använder dess tjänster utvecklas och präglas av tillit”, skriver man i rapporten och tillägger att man skrivit in i SSCs regleringsbrev att kundnöjdheten ska öka.
Regeringen är kritisk till att Riksrevisionens granskning av kostnader och kvalitet enbart har de anslutna myndigheternas egna bedömningar som underlag.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.