Pilotfacket tar strid i AD
Svensk Pilotförening drar flygbolaget Avia Express inför Arbetsdomstolen, AD. Bolaget har sagt upp 80 piloter och uppmanat dem att starta eget och hyra ut sig – via Nya Zeeland.
Flygbolaget Avia Express sa tidigare i höstas upp 30 piloter på grund av arbetsbrist. I måndags blev ytterligare 50 piloter uppsagda av samma anledning, uppger SVTs Rapport. Avia Express vill att piloterna ska starta eget och hyra ut sina tjänster via ett bemanningsföretag på Nya Zeeland.
”Det här är rena vilda västern och innebär att bolaget kan gå runt lagen om anställningsskydd och kollektivavtalen. Det innebär att om vi nappar på det här så kallade erbjudandet får vi inga rättigheter utan bara skyldigheter. Vi har ingen anställningstrygghet och kan därför sägas upp med sju dagars varsel och så vidare”, säger Thomas Dahlby, ordförande för pilotfacket på Avia Express och ledamot av Svensk Pilotförenings styrelse till Rapport.
Nu har Svensk Pilotförening stämt Avia Express inför AD och vill att AD ogiltigförklarar uppsägningarna:
”Vi har lagt in ett veto mot förslaget att hyra in piloter på det här sättet till Arbetsdomstolen. Det strider mot lag och avtal. Företagsledningens motivering att det handlar om arbetsbrist håller inte. Det finns risk för konflikt på grund av företagsledningens sätt att hantera personalen”, säger Thomas Dahlby.
Avia Express såldes nyligen av Skyways till Lars-Åke Bertilsson, som nu är både ägare och vd. Han hävdar att bolagets lönekostnader ligger 50 procent högre än konkurrenternas:
”Det här är enda sättet för att få företaget livskraftigt. Om inte våra piloter nappar på detta får vi ta in piloter från annat håll”, säger han till SVT.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.