Persontrafik på tåg avregleras direkt
Den planerade avregleringen av svensk persontrafik på järnväg verkställs omgående. Orsaken är flygproblemen efter det isländska vulkanutbrottet. Sverige är därmed först i Europa med total konkurrens på spåren.
Egentligen skulle konkurrensen om persontrafik på den svenska järnvägen släppas fri först i höst. Men regeringen har nu beslutat att ändra järnvägsförordningen redan till den 5 maj. Och i praktiken gäller de ändrade reglerna från och med i går, torsdag.
Beslutet innebär att andra tågoperatörer nu har rätt att trafikera sträckor där SJ tidigare har haft ensamrätt. Orsaken till brådskan uppges vara problemen i flygtrafiken med anledning av askmolnet från vulkanen Eyjafjallajökull. Regeringen hoppas att den tidigarelagda avregleringen ska ge fler passagerare möjlighet att ta sig mellan landets större städer med tåg .
Enligt Trafikverket, som ansvarar för tilldelningen av spårutrymme, blir Sverige nu det enda land i Europa som har en helt avreglerad marknad för järnvägstrafik. Däremot kommer marknaden att öppnas stegvis, och gårdagens regeländring gäller endast under särskilda omständigheter.
Aktörer med tillstånd kan i dag ansöka om charter- och nattågstrafik samt trafik på helger och veckoslut. Övrig inrikestrafik konkurrensutsätts i oktober, då alla tågoperatörer ska kunna ansöka om så kallad restkapacitet på spåren.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.