Kritik mot extrapeng till passhandläggare: ”En flopp”
Polisen betalar hårt pressade passhandläggare 1 500 kronor mer per arbetad vecka. Men långt ifrån alla som jobbar för att korta passköerna får del av extrapengarna. Handläggaren Carina Björk är mycket kritisk till villkoren för ersättningen. ”Det är så urbota dumt, en riktig flopp”, säger hon.
Publikt har tidigare rapporterat om hur det hårda trycket på passbokningen drabbar personalen på Polisens passexpeditioner. Passhandläggaren Carina Björk, som arbetar på expeditionen i Ystad, är en av dem som har vittnat om ökad stress, övertidspass, fulla väntrum och irriterade medborgare.
Att Polisen tidigare i våras beslutade om en extra ersättning till passhandläggarna upplevde hon först som något positivt, ett slags plåster på såren från arbetsgivaren för en mycket pressad arbetssituation.
Men när villkoren som omgärdar ersättningen blev kända reagerade Carina Björk och flera av hennes kollegor med ilska och irritation. För att få del av pengarna krävs bland annat att handläggaren har arbetat samtliga fem dagar under veckan.
– Är man av någon anledning borta en dag försvinner hela veckoersättningen. Om du är sjuk, vabbar eller har planerad semester någon dag så får du noll kronor. Det är så urbota dumt, en riktig flopp. Det är det stora samtalsämnet på vår arbetsplats, säger Carina Björk.
Ann Gustafsson, vice ordförande för ST-avdelningen inom Polisen, har kontaktats av många medlemmar som också har reagerat mot de villkor som reglerar vem som får del av extrapengarna.
Utöver närvaro fem dagar per vecka krävs att medarbetaren jobbar på en passexpedition som har infört tvåskift, som har bemanning 14 timmar per dygn och som har öppet för allmänheten 12 timmar per dag. Uppfylls inte de villkoren får personalen ingen extra ersättning.
Det innebär till exempel att anställda på mindre orter, som har skalat upp sina öppettider men som saknar tillräckligt med personal för att införa tvåskift, går miste om pengarna, berättar Ann Gustafsson.
– Vi har medarbetare som jobbar mer och står mer i passluckan men som ändå inte får någon ersättning på grund av de här strama villkoren. Det skapar orättvisor mellan orter och passhandläggare på olika stationer som har skilda lokala förutsättningar. Det här är ett högst olyckligt beslut som slår fel, säger hon.
Publikt har sökt Polismyndigheten för att få en intervju med en representant för arbetsgivaren, men har endast fått kortfattade skriftliga svar. I ett mejl till Publikt skriver Polisen att ersättningen är tänkt att skapa ett extra incitament åt de passhandläggare som kan lägga hela sin arbetstid, fem dagar per vecka, på att bidra till att passköerna minskar.
”Om vi inte har de krav som vi satt gällande ökade öppettider kommer vi inte kunna släppa fler tider till våra medborgare” skriver myndigheten.
I det skriftliga svaret konstaterar Polisen vidare att man har respekt för att anställda kan behöva vara frånvarande exempelvis på grund av sjukdom – men, skriver myndigheten vidare, ”en medarbetare som inte är på arbetet kan ju tyvärr under sin utevaro inte bidra till att några pass produceras”.
ST inom Polisen har krävt att villkoren för ersättningen ses över men har inte fått gehör för detta, enligt Ann Gustafsson.
– Medarbetarna är otroligt lojala och jobbar, jobbar, och jobbar allt vad de kan för att medborgarna ska få sina resehandlingar. Alla som kämpar för att korta passköerna borde få ta del av det här engångsbeloppet, säger hon.
Passhandläggaren Carina Björk uppmanar också arbetsgivaren att tänka om.
– Jag förstår att man vill locka med en morot, men den morot man ger oss är rutten och vi vill inte äta den, säger hon.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.