Oenighet om statliga servicekontor

STATENS SERVICECENTER2018-05-29

De statliga servicekontoren bör bli fler och omfatta tjänster även från Arbetsförmedlingen, föreslår regeringens utredare Mats Sjöstrand. Men Arbetsfömedlingen är inte med på noterna.

Statens servicecenter tar vid årsskiftet över ansvaret för drygt 110 statliga servicekontor, som hittills drivits av Försäkringskassan och Skatteverket. Nu föreslår regeringens utredare Mats Sjöstrand, tidigare generaldirektör för Skatteverket, att kontorsnätet byggs ut med 27 nya kontor. Sammantaget blir det 140 kontor.

Fyra av kontoren ska ligga i de arbetsmarknadsregioner som ännu inte har ett servicekontor, elva placeras i eller nära socialt utsatta områden och tolv i storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö.

Utbyggnaden i storstäderna hänger samman med utredningens förslag att även Arbetsförmedlingens verksamhet ska finnas på servicekontoren, vid sidan av service från Försäkringskassan, Skatteverket och Pensionsmyndigheten. Om Arbetsförmedlingens tjänster finns med blir det betydligt fler besökare i storstäderna, resonerar Mats Sjöstrand.

Han argumenterade på en presskonferens för att det fortfarande behövs fysiska platser där medborgare kan möta staten.

– Det sägs att digitala kanaler ska vara det första valet, men det finns rätt många människor som inte klarar det på egen hand.

Den nya serviceorganisationen kommer att ha närmare 1 100 anställda 2021, när den är fullt utbyggd enligt förslaget.

Arbetsförmedlingens service ska införas successivt från 1 juli nästa åt till slutet av 2021, föreslår utredningen. De tjänsterna blir då en väsentlig del av servicekontorens verksamhet. Mats Sjöstrand föreslår att Statens servicecenter tillförs pengar som tas från Arbetsförmedlingens anslag redan från nästa år. År 2022 kommer nivån på pengaväxlingen vara drygt 200 miljoner kronor.

Arbetsförmedlingens generaldirektör Mikael Sjöberg är kritisk.

– I grunden är vi väldigt positiva till servicekontoren, de kan fylla en roll även för oss, säger han. Men de vill ha så pass mycket att det skapar klara utmaningar för oss. Det kan bli så att vi får stänga egna kontor eller får andra ekonomiska utmaningar.

Civilminister Ardalan Shekarabi, S, säger till Publikt att utredningens förslag är ett ”naturligt nästa steg” för staten att öka sin närvaro i landet, och han utesluter inte att nätet av servicekontor kan byggas ut ytterligare på sikt.

Han anser också att en anslutning av Arbetsförmedlingens vore bra, och klargör att arbetsförmedlingstjänsterna inte bara ska omfatta information utan även handläggning som dagens arbetsförmedlare utför i enskilda ärenden.

– Vår utgångspunkt är att servicekontoren är viktiga för att det finns ett innehåll, att man får hjälp på riktigt. Det ska vara en fullvärdig service.

Mats Sjöstrand hade även i uppdrag att bedöma om det vore lämpligt att service från Migrationsverket och Trafikverkets förarprovsverksamhet ska ingå i servicekontoren. Men i Trafikverkets fall finns få beröringspunkter, anser han, och vad gäller Migrationsverket är asylprocessen så komplex och samtidigt livsavgörande för den asylsökande att servicen även i fortsättningen bör ges av Migrationsverket.

Däremot kan de myndigheterna välja att samlokalisera sig med servicekontoren, föreslår han, och servicekontoren bör också ha en videomötestjänst som alla andra statliga myndigheter kan ansluta sig till.

Här kommer nya servicekontor:

Arbetsmarknadsregioner (FA-regioner):

  • Storuman
  • Torsby
  • Vansbro
  • Åsele

Utsatta områden:

  • Borås (Hässleholmen/Hulta eller Norrby)
  • Eskilstuna (Frösunda, Lagersberg eller Skiftinge)
  • Helsingborg (Dalhem/Drottninghög/Fredriksdal eller Söder)
  • Jönköping (Råslätt)
  • Landskrona (Karlslund)
  • Linköping (Skäggetorp)
  • Norrköping (Hageby, Klockaretorpet eller Navestad)
  • Södertälje ((Hovsjö, Fornhöjden eller Ronna/Geneta/Lina)
  • Uppsala (Gottsunda)
  • Västerås (Bäckby)
  • Växjö (Araby)

Samt 12 kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA