Nytt skyddsstopp på pendeltåg
Skyddsombuden har beslutat om skyddsstopp för vissa arbeten på pendeltågen i Stockholm, skriver Arbetsvärlden. Enligt skyddsombuden är arbetet med avisning av vissa kameror förenat med risk för att röjarna kommer åt strömförande delar.
Det nya skyddsstoppet på Stockholms pendeltåg gäller hanteringen av de kameror på tågen som lokförarna ska använda för att övervaka säkerheten under trafik. Dessa kameror isar igen i vinterväder, ett problem som uppmärksammades redan under förra vintern. Snö och is lägger sig på kameralinsen och hindrar säkerhetsövervakningen.
Operatören MTR har enligt Arbetsvärlden anlitat snöröjare som med borstar hackar bort isen. Enligt skyddsombuden sitter vissa kameror så nära strömförande delar på tågen ett det kan leda till risk för elchocker. Därför stoppades arbetet på utsatta delar av tågen under måndag eftermiddag.
”Vi insåg att det fanns en risk som i slutändan kan leda till en riktigt allvarlig olycka. 16 000 volt är ingen lek. Vi kan inte som förtroendevalda sitta och titta på när anställda utsätts för risk. Därför lade vi det här skyddsstoppet”, säger huvudskyddsombudet Nuru Magram till tidningen.
Skyddsombuden anser inte att arbetsuppgiften riskbedömts tillräckligt och de ifrågasätter enligt Arbetsvärlden att den borste som använts är tillräckligt isolerad, eftersom den innehåller metall. Skyddsstoppet omfattar de dörrpar som är placerade för nära den konstruktion som leder ström mellan luftledningen och tåget. Skyddsstoppet gäller för samtliga tåg i trafik, enligt Arbetsvärlden.
Problemen med kameralinserna togs upp i en rapport som förra året hemlighölls för de fackliga organisationerna, skriver tidningen.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.