Ny utredning om fortsatt digitalisering
Nu ska en särskild utredare se över om det finns hinder för den fortsatta digitaliseringen i staten. Utredningen ska granska om det finns lagar som i onödan bromsar utvecklingen.
Regeringen ska ge en särskild utredare i uppdrag att kartlägga och analysera lagstiftning som i onödan försvårar digital utveckling och samverkan inom den offentliga förvaltningen.
Enligt direktiven till utredningen ska digitala tjänster så långt det är möjligt vara förstahandsvalet vid den offentliga sektorns kontakter med medborgare, organisationer och företag.
Utredningen ska därför föreslå ändringar i lagar och författningar som kan stödja den fortsatta digitaliseringen av den offentliga förvaltningen. Förslagen ska bygga på en samlad bedömning, där olika intressen och perspektiv vägs mot varandra. Exempelvis ska den personliga integriteten, behovet av sekretess samt behovet av informations- och rättssäkerhet vägas mot strävan att digitalisera mera.
Utredaren ska också lämna förslag om hur den offentliga förvaltningen ska rapportera om arbetet med digitalisering. I uppdraget ingår också att föreslå hur aktörer inom förvaltningen ska samverka kring ny eller ändrad lagstiftning för att främja digitaliseringen.
Uppdraget ska redovisas senast 31 mars 2018.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.