Digitalisering ska samlas i en myndighet

STATSFÖRVALTNING2016-12-05

Regeringen vill samla ansvaret för digitaliseringen i offentlig sektor i en myndighet. Syftet är att stärka styrningen av samarbete och samverkan över myndighetsgränserna.

Genom att samla ansvaret i en myndighet kan styrningen av digitaliseringen i den offentliga sektorn bli effektivare, samtidigt som förutsättningarna för en medborgarcentrerad, innovativ och effektiv verksamhetsutveckling förbättras, skriver regeringen i ett pressmeddelande. Därför får den pågående utredningen om effektiv styrning av digitala tjänster ett utökat utredningsuppdrag och förlängd utredningstid till 31 december 2017. Utredningen ska också föreslå regler för statliga och kommunala myndigheters anslutning till Mina meddelanden.

”Vi har i dagsläget en otillräcklig nationell samordning av den digitala infrastrukturen för offentlig sektor. Skattebetalarna betalar i dag för liknande it-lösningar i 347 myndigheter, 290 kommuner och 20 landsting. Det är inte ändamålsenligt att betala flera gånger för information som ägs av en annan del av förvaltningen, myndigheterna måste tala med en röst gentemot medborgare och företag”, skriver civilminister Ardalan Shekarabi, S, i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Enligt Ardalan Shekarabi är ambitionen att den digitala tjänsten Mina meddelanden ska införas i alla myndigheter, samtidigt som kommuner och landsting ska ges möjlighet att ansluta sig. Målet är att fasa ut myndighetsbrev per post. Därmed ska medborgaren enklare kunna hantera sin myndighetspost på ett ställe.

”Vi ser också att uppgifter endast ska behöva lämnas en gång. Har man som företagare en gång lämnat in en uppgift till exempelvis Skatteverket så ska Bolagsverket kunna hämta uppgifterna därifrån. Det ska vara enkelt att ha kontakt med det offentliga Sverige, och så långt det är möjligt, ska man som medborgare och företag inte behöva lämna samma uppgift flera gånger”, skriver Ardalan Shekarabi.

Enligt civilministern kan flera miljarder kronor frigöras i den offentliga förvaltningen genom ökad digitalisering. För att driva på den digitala utvecklingen ska ansvaret samlas till en myndighet.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Inlagt av Fredrik Jonsson (ej verifierad) tors, 12/08/2016 - 08:54
Ett bra initiativ, som borde initieras mycket snabbare än vad som nu verkar vara fallet. Att exempelvis verka för en heltäckande digitalisering av myndighetspost via Mina Meddelanden borde inte kräva mer än en tydlig styrning till samtliga myndigheter via regleringsbrev eller instruktion.
Inlagt av Anders (ej verifierad) tors, 12/08/2016 - 18:42
Äntligen blir det förhoppningsvis lite ordning på IT-infrastrukturen. Finns dock en oro hos mig hur alla dessa samkörningar kommer att se ut. Nu är det digitaliseringens lovsång som gäller och då kan man undra hur de kommer att granskas så att vi inte far snett.

Det är inte längre möjligt att kommentera artikeln.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA