Ny lag förbereds för att ta över servicekontor
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss som ska möjliggöra att Statens servicecenter tar över alla statliga lokala servicekontor från 1 juni. I remissen föreslås nödvändiga lagändringar.
Att låta Statens servicecenter ta över den lokala organisationen för statlig service ingick i januariöverenskommelsen mellan S, MP, L och C. Statens servicecenter har fått i uppdrag att inrätta den nya organisationen från 1 juni 2019. Reformen syftar till att tillgången till grundläggande statlig service i hela landet ska stärkas och göras mer kostnadseffektiv. På så vis skapas förutsättningar för en utbyggnad av servicekontoren i enlighet med vad som föreslagits av servicekontorsutredningen.
”Medborgare och företagare har ett behov av att personligen kunna möta myndigheter. Det är särskilt viktigt för de som har svårigheter med det svenska språket, de med vissa typer av funktionsnedsättningar och de som är ekonomiskt utsatta”, kommenterar civilminister Ardalan Shekarabi, S, i ett pressmeddelande.
I lagrådsremissen ingår en ny lag om gemensam offentlig service. Där föreslås också en ny sekretessbestämmelse som innebär att sekretess ska gälla för handlingar som en statlig myndighet hanterar åt någon annan myndighet. Myndigheten ska tillämpa motsvarande sekretessbestämmelser som gäller hos den myndighet för vilken en handling tagits emot eller upprättats.
”Vi arbetar intensivt med förberedelserna att ta över servicekontoren från Försäkringskassan och Skatteverket. Det är mycket viktigt att de rättsliga förutsättningarna finns på plats”, kommenterar generaldirektör Thomas Pålsson vid Statens servicecenter i ett pressmeddelande.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.