Ny kampanj ska ge långtidsfriska

ARBETSMILJÖ2014-01-28

Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan lanserar en gemensam kampanj inriktad på att ge arbetsgivare verktyg för att medarbetarna ska bli ”långtidsfriska”.

Enligt Försäkringskassans statistik fortsätter antalet sjukskrivningar att öka. Sjukpenningtalet ökade med 0,73 dagar till 8,38 under 2013. En stor anledning är ett ökat antal psykiska diagnoser. Samtidigt har antalet anmälda arbetsolyckor med sjukfrånvaro och arbetssjukdomar ökat flera år i rad, enligt Arbetsmiljöverkets statistik. Det som kallas ”sociala och organisatoriska orsaker”, som stress och problem i relationer på arbetsplatser, ligger bakom en allt större andel av arbetssjukdomarna, enligt ett pressmeddelande från Arbetsmiljöverket.

Det är bakgrunden till att Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan gemensamt lanserar en ny informationskampanj, med fokus på långsiktigt friska medarbetare och arbetsplatser. Myndigheterna vill inspirera framförallt mindre företag och organisationer att satsa på förebyggande arbete.

”Egentligen är det ganska enkelt. Människor som mår bra, är friska och trivs på sitt arbete är mer effektiva, lojala och produktiva. Företaget mår som personalen mår”, skriver Arbetsmiljöverkets enhetschef Agneta Sunder i pressmeddelandet.

I samband med kampanjen introduceras webbplatsen foretagshalsokollen.se. Där finns ett test för att ställa en diagnos på hur arbetsplatsen mår, samt inspirationsfilmer från företag som arbetat med den metodik som myndigheterna lanserar.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA