Ny JO-kritik mot Försäkringskassan
Det har blivit lättare att komma i kontakt med Försäkringskassans personal, men handläggningstiderna är fortfarande oacceptabla, skriver Justitieombudsmannen i en analys av myndigheten.
Justitieombudsmannen, JO, har tidigare riktat hård kritik mot Försäkringskassan – bland annat för långa handläggningstider och att det är svårt att komma i kontakt med myndighetens personal. Situationen var allvarlig vid Försäkringskassans stora omorganisation 2008, när JO gjorde sin tidigare granskning.
Nu har JO gjort en uppföljning av den tidigare analysen. Justitieombudsman Cecilia Nordenfelt konstaterar att det sedan sist har blivit lättare att komma i kontakt med Försäkringskassans personal – men problemen med de långa handläggningstiderna kvarstår. Myndighetens egen uppfattning, skriver JO, är dock att den negativa trenden bröts redan 2008.
Bakgrunden till den tidigare granskningen var att antalet anmälningar som JO fick in mot Försäkringskassan ökade kraftigt. Trots att det nu har gått ett drygt år sedan omorganisationen konstaterar JO att anmälningarna har fortsatt att strömma in: mellan 12 oktober 2009 och 15 mars 2010 har drygt 120 anmälningar kommit in.
Bland anmälningarna finns ärenden som har en handläggningstid på över ett halvår. ”Så långa handläggningstider kan självfallet inte accepteras och utgör i sig ett allvarligt rättssäkerhetsproblem.”, skriver JO.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.