Ny granskning av tjänstedirektivet
EU-kommissionen ska granska hur tjänstedirektivet fungerar i praktiken och föreslå åtgärder för att få bort kvardröjande hinder. Det skriver de svenska fackens Brysselkontor.
Tjänstedirektivet reglerar bland annat hur företag ska kunna bedriva verksamhet i andra länder än i sitt hemland.
Enligt EU-kommissionen skapas i dag svårigheter för företag som saknar ett fast driftställe i det andra landet.
EU-kommissionären Michel Barnier anser att det går att hjälpa företagen att växa, finna nya vägar och skapa fler arbetstillfällen om de kvardröjande hindren för tjänstehandeln avlägsnas:
”Det kommer att leda till bättre och mer konkurrenskraftiga tjänster för konsumenter och företag”, sade Michel Barnier när han presenterade den planerade översynen.
EU-direktivets huvudprincip är att utländska företag som utför tjänster i ett annat EU-land ska följa värdlandets lagar och regler.
För att förenkla tjänstehandeln har direktivet krävt att medlemsländerna senast år 2009 skulle förenkla sin administration och inrätta ”gemensamma kontaktpunkter” för att gästande företag ska kunna utföra nödvändigt pappersarbete elektroniskt, skriver Brysselkontoret i sitt nyhetsbrev.
Frågan om hur de gästande företagen ska ha kontakt med facket i det land arbetet utförs berörs inte i kommissionens pressmeddelande, enligt nyhetsbrevet.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.