Ny förebyggande verksamhet, målet: färre skuldsatta
Kronofogdemyndigheten i Göteborg tar nya grepp för att minska antalet ärenden. Sedan årsskiftet jobbar tio personer på den nystartade enheten för förebyggande kommunikation. De vill hitta orsakerna till att många hamnar i skuld.
Det övergripande målet är att minska antalet skuldsatta personer genom att få företagare och enskilda att handla riktigt från början.
– Myndigheten i Göteborg är den första som startat en separat enhet där personer på heltid arbetar med förebyggande kommunikation.
Det berättar informationschefen Dan Jering. Han anställdes med uppdrag att se över formerna för den förebyggande verksamheten.
– Förut låg uppgiften på indrivningsenheten, men de har en ganska pressad situation så att prioritera informationen när ärendehögarna samlades på kontorsbordet kändes inte vidare bra.
Med sig vid intervjun har Dan Jering två medarbetare, ST-medlemmarna Elisabeth Wallmark och Anette Lenner. Båda var under sin tid som handläggare ute i bland annat skolor och informerade, uppgiften är alltså inte helt ny för dem. Men nu ska de inte bara informera utan även kommunicera med allmänheten för att skapa sig en uppfattning om hur man ser på Kronofogdemyndigheten och nyansera den många gånger svarta bilden.
– Folk är rädda för oss, menar Elisabeth Wallmark. Jag var två dagar på ett utbildningsföretag. Deltagarna tyckte att vi är stöddiga typer som förser oss med prylar vid hembesök.
– Men vi utför ju bara vårt jobb på uppdrag av dem som vill få in sina pengar. Detta är viktigt att få fram. Dessutom har handläggarna stor förståelse för utsatta människors situation.
Att Kronofogdemyndigheten ger service åt medborgarna är det inte många som tänker på. Det tycker Anette Lenner måste framkomma:
– När jag pratar på Skattemyndighetens nyföretagarträffar förklarar jag framförallt hur de kan använda oss.
Den nya enheten vänder sig – förutom till nyföretagare och skolungdomar – till arbetslöshetsprojekt, föreningar, organisationer samt till andra som kan ha nytta av det.
Dialogen med medarbetarna är minst lika viktig som den med allmänheten, menar Dan Jering:
– Handläggarna ser problemen och vi kan då ta tag i dem. Det kan handla om att de upptäcker att folk får fel information från en myndighet. Då vänder vi oss dit för att tillsammans med den lösa problemet. Problemet kan ju till och med bero på någon lag som kanske inte längre fungerar bra.
Anette Lenner:
– Det gäller helt enkelt att leta orsaker. Vi ser exempelvis att obetalda TV-avgifter är vanligt. Det händer att det krävs en skriftlig uppsägning av en redan avliden person. I längden orsakar detta en stor belastning för våra medarbetare.
Det har även kommit in många obetalda läkemedelsräkningar.
– Vi tänkte då att de kanske är äldre människor som inte har råd att betala, men vid närmare granskning upptäckte vi att det handlade om yngre personer. Nu har vi kontaktat apoteksbolaget för att hitta orsakerna, säger Anette och fortsätter:
– Delbetalningssystemet som infördes för ett par år sedan tycks bära en del av skulden. Dan Jering:
– Det vi håller på med är inte bara information utan ett långsiktigt arbete som tar sikte på att åstadkomma ett bättre samhälle för medborgarna.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.