Ny avdelning för flygledare
Nästa år delas ST-Luftfart. Då bildar flygtrafikledningen en egen avdelning.
– Vi ser framför oss samma utveckling som gamla SJ, att rena bolag bildas av Luftfartsverkets divisioner. Dessutom kan det bli konkurrens om flygledarjobbet och då behöver vi bli en motpart att förhandla mot.
Det är enligt Tord Gustavsson, ST-Luftfart, (än så länge) orsakerna till varför det anses nödvändigt att dela upp den gamla avdelningen i två från 2003.
Tankar på en egen avdelning har funnits tidigare men blev högaktuell förra året. Bland annat föreslogs att flygledarna skulle lämna ST och bilda en egen förening och gå med i Ledarna. Förslaget gick inte igenom.
Förra året blev det också fritt för de företag som vill och klarar Luftfartsinspektionens krav att bedriva flygtrafikledning.
– Vi vill kunna förbereda oss för en sådan situation. Medlemmarna tycker också att ST-Luftfarts konstruktion inte räcker till för att möta framtida arbetsgivare och arbetsformer. Man vill ha en tydligare och plattare organisation.
Den nya avdelningen kommer att omfatta flygledarskolan (SATSA) och flygtrafiktjänsten (ANS) med flygledare, flygledarassistenter, administrativ personal och tekniker. Antalet medlemmar blir cirka 1 200. Ungefär lika många blir kvar i resten av ST-Luftfart.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.