Myndigheter i kampanj mot brott i arbetslivet
Sju statliga myndigheter går ut i en informationssatsning för att engagera allmänheten i kampen mot arbetslivskriminalitet. Syftet är att öka kunskapen och påverka attityderna till brottslighet i arbetslivet.
Arbetslivskriminalitet är när företag eller organisationer medvetet bryter mot regler i arbetslivet, vilket leder till att människor utnyttjas, att företag inte kan konkurrera på lika villkor och att skattepengar går till företag som inte har rätt till dem, skriver Arbetsmiljöverket i ett pressmeddelande.
Det är Arbetsmiljöverket som samordnar den nya informationssatsningen. Övriga deltagande myndigheter är Arbetsförmedlingen, Ekobrottsmyndigheten, Försäkringskassan, Jämställdhetsmyndigheten, Migrationsverket och Skatteverket.
Kampanjen består bland annat av fejkade annonser som sprids på olika sajter och som erbjuder tjänster till otroligt låga priser. Den som klickar på en annons får upp en sida på Arbetsmiljöverkets webbplats med rubriken ”Låga priser kan innebära att människor utnyttjas”. Där får besökaren information om hur människor, företag och samhälle drabbas av arbetslivskriminalitet, illustrerad med filmberättelser ur utsatta arbetstagares perspektiv. Webbplatsen ger också råd om vad man som konsument kan göra för att hitta schysta företag när man ska köpa en tjänst.
Inom ramen för kampanjen kommer filmer också att visas på TV, bio och i sociala medier. Dessa filmer visar privatpersoner i köpsituationer i olika branscher som är utsatta för arbetslivskriminalitet. Filmerna hänvisar till samma webbsida med tips.
Kommunikationsinsatsen är ett regeringsuppdrag som pågår till slutet av året.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.