Minskat anslag till Statens servicecenter

STATENS SERVICECENTER2024-10-09

Regeringen föreslår 50 miljoner kronor mindre i anslag till Statens servicecenter nästa år. ”Vår stora farhåga är att det kommer leda till ökad arbetsbelastning”, säger Karima Grängfors, huvudskyddsombud på Statens servicecenter.

Statens servicecenter är ytterligare en av de myndigheter som ska ”effektivisera” enligt regeringens budgetproposition. Myndigheten föreslås få minskat förvaltningsanslag med 50 miljoner kronor nästa år, och ytterligare 50 miljoner mindre både 2026 och 2027.

– Det har kommit en del frågor från anställda om vad det här innebär för oss och vad som kommer att hända. Just nu inväntar vi arbetsgivarens analys och åtgärdsplan, för vad som behöver göras för att besparingarna inte ska leda till ökad arbetsbelastning, säger Karima Grängfors.

Statens servicecenter ska samtidigt få utökad bestämmanderätt över var myndighetens kontor ska finnas, något som myndigheten har efterfrågat. Exakt hur den rätten kommer se ut är ännu oklart.

– Vi i ledningsgruppen sitter nu och analyserar vad pengarna räcker till och hur vi behöver strukturera om servicekontorsnätet, men innan vi vet vad bestämmanderätten kommer innebära kan vi inte lägga hela pusslet, säger Åsa Lindh, generaldirektör på Statens servicecenter.

Myndigheten har inlett samtal med de fem samverkansmyndigheterna Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket om hur deras behov ser ut.

– Vi kommer att ha en tät dialog om deras syn på var det är viktigast att ha servicekontor, säger Åsa Lindh.

Framåt årsskiftet bedömer hon att myndigheten kommer att ha läget klart för sig.

Statens servicecenter har nyligen genomfört en nedskärning inom den delen av myndigheten som arbetar med administrativa tjänster för övriga myndigheter, som till skillnad från servicekontoren är avgiftsfinansierad. Ett tjugotal personer sades upp under perioden maj-juni i år. Totalt har tjänsterna inom det området minskat med 80, övriga genom att avgångar inte ersatts eller att personal har omplacerats till andra lediga tjänster inom Statens servicecenter.

– Nedskärningen berodde på de enorma kostnadsökningar som vi haft de senaste åren. Inflation och ökade lönekostnader har lett till att vi behövde minska antalet tjänster, säger Åsa Lindh.

Även om de minskade anslagen nästa år berör andra delar av verksamheten finns en oro för vad det kan leda till, enligt ST inom Statens servicecenter.

– Vi har precis genomgått en övertalighetsprocess och det skapar förstås oro för ytterligare behov av neddragning. Men det är fortfarande inte klart hur det kommer att bli, vi väntar in mer besked, säger avdelningsordförande Annika Andersson.

Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.

ÄMNEN:

Statsbudgeten
Typ
Vet du mer om det ämne som artikeln handlar om, eller om du har tips till redaktionen i något annat ämne, kan du lämna ditt tips här. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.
Om du anser att artikeln innehåller fel, beskriv här vad dessa fel består i. Du kan också skicka ett mejl till redaktionen.

Om du vill debattera det ämne artikeln handlar om, kan du skicka in en debattartikel till Publikt för publicering under vinjetten Debatt. Publikt publicerar inte anonyma debattinlägg, du måste därför alltid ange ditt namn och dina kontaktuppgifter. Redaktionen förbehåller sig rätten att korta och redigera insända debattartiklar. Skicka ditt inlägg som ett Worddokument på mejl till redaktionen.

Innehållet i detta fält är privat och kommer inte att visas offentligt.
CAPTCHA