Regeringen vill spara på Statens servicecenter
Regeringen föreslår att Statens servicecenters anslag ska minska med 50 miljoner kronor nästa år. ”Vår stora farhåga är att det kommer att leda till ökad arbetsbelastning”, säger Karima Grängfors, huvudskyddsombud på Statens servicecenter.
Statens servicecenter är en av de myndigheter som enligt regeringens budgetproposition ska ”effektivisera”. Myndigheten föreslås få minskat förvaltningsanslag med 50 miljoner kronor nästa år, och ytterligare 50 miljoner mindre 2026 och 2027.
– Det har kommit en del frågor från anställda om vad det här innebär för oss och vad som kommer att hända. Just nu inväntar vi arbetsgivarens analys och åtgärdsplan för vad som behöver göras för att besparingarna inte ska leda till ökad arbetsbelastning, säger huvudskyddsombudet Karima Grängfors.
Statens servicecenter ska samtidigt få utökad bestämmanderätt över var myndighetens kontor ska finnas, något som myndigheten har efterfrågat. Exakt hur den rätten kommer se ut är ännu oklart.
– Vi i ledningsgruppen sitter nu och analyserar vad pengarna räcker till och hur vi behöver strukturera om servicekontorsnätet, men innan vi vet vad bestämmanderätten kommer att innebära kan vi inte lägga hela pusslet, säger Åsa Lindh, generaldirektör på Statens servicecenter.
Myndigheten har inlett samtal med de fem samverkansmyndigheterna Skatteverket, Försäkringskassan, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen och Migrationsverket om hur deras behov ser ut.
– Vi kommer att ha en tät dialog om deras syn på var det är viktigast att ha servicekontor, säger Åsa Lindh.
Framåt årsskiftet bedömer hon att myndigheten kommer att ha läget klart för sig.
Statens servicecenter har nyligen genomfört en nedskärning inom den del av myndigheten som arbetar med administrativa tjänster på andra myndigheters uppdrag. Denna verksamhet är till skillnad från servicekontoren avgiftsfinansierad. Ett tjugotal personer sades upp under perioden maj till juni i år. Ytterligare personalnedskärningar har gjorts genom att avgångar inte ersatts och genom att personal har omplacerats till andra lediga tjänster inom Statens servicecenter. Totalt har antalet tjänster inom området minskat med 80.
– Nedskärningen berodde på de enorma kostnadsökningar som vi haft de senaste åren. Inflation och ökade lönekostnader har lett till att vi behövde minska antalet tjänster, säger Åsa Lindh.
Även om de minskade anslagen nästa år berör andra delar av verksamheten finns en oro för vad det kan leda till, enligt ST inom Statens servicecenter.
– Vi har precis genomgått en övertalighetsprocess och det skapar förstås oro för ytterligare behov av neddragning. Men det är fortfarande inte klart hur det kommer att bli, vi väntar in mer besked, säger STs avdelningsordförande Annika Andersson.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.