Minskade resurser ger lite lärartid
Grundutbildningskvaliteten är i fara på grund av minskande resurser. Det uppger planeringschefen Tim Ekberg vid Lunds universitet till Sydsvenskan. Det är främst andelen lärarledd undervisning som fortsätter att minska.
Lunds universitet framhåller i sitt budgetunderlag att den statliga finansieringen av grundutbildningen urholkats allt mer:
”Lunds universitet vill med kraft understryka behovet av att regeringen genomför en påtaglig upprustning av per capitaersättningen till all högre utbildning. Görs inte detta snarast riskerar den högre utbildningen i Sverige att gå samma öde till mötes som grundskolan redan gjort,” skriver universitetet till regeringen.
Enligt planeringschef Tim Ekberg får heltidsstudenter på flera utbildningar på humanistiska och teologiska fakulteterna mindre än fyra timmars lärarledd undervisning per vecka. Det måste ändå finnas en smärtgräns, säger han till tidningen.
”Det handlar om hur sällan en student kan möta sin lärare och ändå få en utbildning som håller hög kvalitet. Den smärtgränsen är nära, om man inte i vissa fall redan har gått över den.”
Den enda vägen att öka antalet lärarledda timmar är mer pengar till undervisningen, säger Tim Ekberg till Sydsvenskan:
”Min bedömning är att det inte blir det inom en snar framtid. Då måste vi hitta egna lösningar. Det tråkiga är att det kan innebära större klasser och färre ämnen. Kvaliteten minskar om man inte har samma bredd”, säger Tim Ekberg.
Detta är en nyhetsartikel. Publikts nyhetsrapportering ska vara saklig och korrekt. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, Fackförbundet ST, och utformas enligt journalistiska principer samt enligt spelreglerna för press, radio och TV.